Aangifte van overlijden

Vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met een overlijden. U kunt dan voor een begrafenis of crematie kiezen.

Omschrijving

Voor een begrafenis of crematie heeft u toestemming nodig van de gemeente. 

Uw uitvaartverzorger regelt alle zaken rondom de begrafenis of crematie, zoals:

  • de toestemming voor de begrafenis of de crematie;
  • de datum en het tijdstip van de begrafenis, crematie of asbezorging;
  • het doorgeven van welk soort graf u wil aan de gemeente;
  • uitstel vragen voor begrafenis of crematie.

Het is niet verplicht dat een uitvaartverzorger alles regelt. U kunt ook zelf zaken regelen.

De overledene moet uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden begraven of gecremeerd zijn. Wilt u de overledene later begraven of cremeren? Dan kunt u soms uitstel krijgen. U kunt uitstel aanvragen bij de gemeente.

U kunt uitstel van de begrafenis of crematie krijgen in bijzondere situaties:

  • familieleden moeten uit het buitenland komen;
  • het lichaam moet onderzocht worden vanwege een misdrijf;
  • de slechte lichamelijke toestand van de moeder van een kind dat doodgeboren of kort na de geboorte overleden is.

Een arts moet altijd toestemming geven om een lichaam later te begraven of te cremeren.

Kosten

Aangifte doen van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 16,60 (2024) / € 17,10 (2025). Een meertalig modelformulier kost € 16,60 (2024) / € 17,10 (2025).

(Tarieven 2024/2025)

Voorwaarden

Na het overlijden moet u 36 uur wachten voordat u de overledene mag begraven of cremeren. Maar de begrafenis of crematie mag niet meer dan 6 werkdagen na het overlijden zijn.

Wilt u de overledene eerder of later begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de burgemeester nodig.

Aanpak

Wilt u als nabestaande zelf aangifte van overlijden doen? U doet de aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. U kunt hiervoor telefonisch een afspraak maken via 14 0187. Wij nemen dan samen met u door wat er nodig is voor de aangifte. U kunt de aangifte doen aan de balie in het gemeentehuis.

U heeft bij het doen van de overlijdensaangifte in ieder geval nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs van uzelf;
  • De doktersverklaring (dit is de verklaring van overlijden van de behandelend geneeskundige of gemeentelijk lijkschouwer bij een natuurlijke dood);
  • B-envelop (dit is een envelop voor het CBS. Hierin zit een formulier over de doodsoorzaak van de overledene. Deze krijgt u van de behandelend geneeskundige of gemeentelijk lijkschouwer);
  • Eventueel het trouwboekje zodat wij de gegevens van de overledene bij kunnen werken (niet verplicht).

Let op: bij een onnatuurlijke oorzaak van overlijden zijn andere documenten nodig. Dit bespreken we telefonisch met u. 

Als uitvaartondernemer kunt u op de pagina Online regelen begrafenis voor ondernemers uw zaken regelen.