Adviseur Erfgoed

Dit is een oud bericht.
  • € 3.359,- (aanloopschaal 9) €5.313,- (functieschaal 10)
  • 36 uur
  • Hbo/WO
  • Team Omgeving
  • Sluitingsdatum: 4 november 2024

Voor het team omgeving zoeken wij een Adviseur Erfgoed

Bij Gemeente Goeree-Overflakkee staan we voor het duurzaam en toekomstgericht ontwikkelen van onze leefomgeving. We hechten grote waarde aan het behoud en de integratie van cultureel erfgoed en archeologische waarden in ruimtelijke plannen. Wij zijn in het trotse bezit van 352 Rijksmonumenten, twee Rijksbeschermde stads- en dorpsgezichten, het provinciale kroonjuweel zandwallen, gemeentelijke monumenten en karakteristieke panden. Je ziet, een prachtige omgeving om te wonen, te werken en te recreëren!

We zijn een gedreven team van professionals dat werkt aan innovatieve en maatschappelijk verantwoorde oplossingen voor een dynamische en leefbare omgeving. Wil jij deel uitmaken van ons enthousiaste en betrokken team? Solliciteer dan direct of neem contact op met een van de contactpersonen die onderaan deze vacature tekst genoemd staan!

Goeree Overflakkee is een gemeente vol ambities, stevig geworteld in het verleden én gericht op de toekomst. Als Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling met aandachtsgebied Erfgoed, landschap en Archeologie speel je een cruciale rol in de planning en uitvoering van projecten waarbij ruimtelijke ontwikkeling en cultureel erfgoed samenkomen. Je bent verantwoordelijk voor het integreren van erfgoed, landschap- en archeologische waarden in ruimtelijke plannen en beleid, en werkt hierbij nauw samen met verschillende interne en externe stakeholders. Denk aan stedenbouwkundigen, casemanagers, projectmanagers, ontwikkelaars, commissies en het rijk en de provincie.

Je adviseert mee aan de intake en omgevingstafel bij nieuwe initiatieven en bent gesprekspartner bij het afwegen van belangen binnen het erfgoed en de andere ruimtelijke aspecten. Je adviseert het college van burgemeester en wethouders, zodat zij een weloverwogen afweging kunnen maken bij initiatieven of beleid. Dit doe je niet alleen. Je vormt een tandem met onze huidige adviseur Erfgoed en jullie zullen nauw samenwerken.

Wie zoeken wij?

Wij zijn op zoek naar een gedreven en deskundige professional met een passie voor erfgoed en ruimtelijke ontwikkeling. Daarnaast is het een pre als je affiniteit hebt met landschap en archeologie. Je bent analytisch sterk, hebt oog voor detail en weet op een overtuigende manier advies te geven. Daarnaast beschik je over uitstekende communicatieve vaardigheden en ben je in staat om verschillende belangen te balanceren. Je bent een aanpakker en bent in staat effectief invulling en uitvoer te geven aan ons erfgoedbeleid.

Nog geen ervaring met erfgoed, landschap of archeologie? Affiniteit met het onderwerp vinden wij het belangrijkste, dan zijn wij overtuigd dat je de fijne kneepjes van het vak snel leert.

Als adviseur bij onze gemeente draag je bij aan het mogelijk maken van diverse initiatieven op het gebied van ruimte met de focus op erfgoed. Jouw bijdrage zorgt ervoor dat we over decennia nog steeds trots zijn op onze kernen en er voldoende woongelegenheid is voor al onze inwoners. Doe mee met ons team en maak van ons eiland een nog mooiere plek om te wonen, te werken en te genieten, nu en in de toekomst!

Deze werkzaamheden maken jou blij:

  • Uitvoer geven aan wettelijke taken m.b.t. erfgoed en goede inbedding van het erfgoedveld
  • Advies geven over de inpassing van erfgoed en archeologie in ruimtelijke plannen
  • Adviseren het college van B&W en gemeenteraad over erfgoed zaken
  • Uitvoer geven aan de erfgoedagenda 2025--2028, denk aan de harmonisatie van het gemeentelijk monumentenregister en de update van de archeologische verwachtingenkaart
  • Beoordelen en interpreteren van archeologische en cultuurhistorische onderzoeken.
  • Bijdragen aan de ontwikkeling van beleid op het gebied van erfgoed en ruimtelijke ordening.
  • Samenwerken met projectontwikkelaars, gemeenten, erfgoedinstanties en andere betrokken partijen.
  • Coördineren van archeologisch onderzoek.
  • Organiseren en leiden van informatiebijeenkomsten en participatietrajecten met betrekking tot erfgoed en archeologie.
  • Samenwerken met interne en externe partners
  • Uitvoer geven aan overige voorkomende ruimtelijke werkzaamheden binnen het team/de afdeling.

Wat vragen wij?

We zoeken iemand die: 

  • analytisch sterk, gedreven en enthousiast is en plezier beleeft aan het behalen van resultaten, zowel in teamverband als zelfstandig;
  • staat te popelen om invulling te geven aan het erfgoedbeleid en dit effectief ten uitvoer weet te brengen;
  • een aanpakker en doener is;
  • denkt in oplossingen en het doel centraal stelt, gebruikmakend van vakkennis en creatief inzicht, en verbanden legt met andere beleidsterreinen zonder belemmeringen;
  • communicatief vaardig is. Collega’s, bestuurders en belanghebbenden kan overtuigen zowel mondeling als schriftelijk;
  • een flexibele houding heeft, een politieke antenne bezit en snel kan schakelen tussen verschillende taken.

Daarnaast verwachten we:

  • hbo werk en --denkniveau met aanvullende kennis en/of ervaring binnen het vakgebied ruimtelijke ontwikkeling/erfgoed; 
  • kennis van wetgeving, (gemeentelijk) beleid en procedures op onderdelen van het betreffende terrein, en het vermogen om deze toe te passen en te vertalen; 
  • vaardigheid in het ontwikkelen van scenario’s, het opstellen van nota’s en adviezen, en het optreden in overlegsituaties om standpunten toe te lichten, te verdedigen en voorstellen te doen.

Hoe is het om bij de gemeente te werken?

Ruimte om jezelf te ontwikkelen, om werk-privé balans goed te kunnen organiseren én waar iedereen zichzelf kan zijn! We hechten waarde aan diversiteit en bieden ruimte aan zowel ervaren medewerkers als nieuw talent.

Benieuwd naar nog meer informatie?

Bekijk dan eens onze werkenbij pagina!

Wat bieden wij?

  • Naast een fijne organisatie, een betrokken team en aandacht voor jouw ontwikkeling een salaris van minimaal €3.359 (aanloopschaal 9) – maximaal €5.313 (functieschaal 10, peildatum 1 oktober 2024). Inschaling afhankelijk van opleiding en ervaring.
  • Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05%. Dit kan je gebruiken voor extra inkomen, meer vakantiedagen, een opleiding en/of je vakbondscontributie.
  • €0,23 per kilometer reiskostenvergoeding, met een maximum van 70 kilometer enkele reis.
  • Thuiswerk- en internetvergoeding van €3,- netto per dag, voor de dagen dat je niet op kantoor werkt.
  • 27 vakantiedagen op basis van een fulltime (36 uur) dienstverband. > Pensioen bij pensioenfonds ABP, die bijdraagt aan een duurzamere wereld.
  • Werken bij een organisatie waar medewerkers zich gelukkig voelen. Een score van 7,3 voor werkgeluk.
  • Een jaarlijkse tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering en korting op aanvullende zorgverzekeringen.

Meer informatie?

Wil je meer informatie en/of van gedachten wisselen over de inhoud van deze functie? Neem dan contact op met Maartje Bongers, teamleider Omgeving.

Voor vragen over de procedure kan je terecht bij Jordi Lievense, Beleidsadviseur HRM.

Beiden zijn bereikbaar op telefoonnummer: 14 - 0187.

Solliciteren!

Spreekt deze functie je aan en voldoet je profiel aan de eisen? Wil jij onze organisatie nóg beter maken? Geweldig, dan zijn wij op zoek naar jou en nodigen wij je van harte uit om te reageren! Het helpt ons enorm wanneer je in je brief aangeeft voor hoeveel uur je aanmerking wenst te komen.

Solliciteer direct. Vul het formulier in en stuur zo jouw sollicitatie naar ons toe.

Reageren kan tot 4 november 2024

Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern gepubliceerd. In het geval van gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten de voorkeur.

Acquisitie naar aanleiding van deze procedure stellen we niet op prijs.