Reconstructie Berkenlaan – Steneweg en omgeving

In 2025 gaan we aan de slag in de omgeving van de Berkenlaan in Middelharnis. Hier vernieuwen we het riool en de bestrating. Ook passen we een nieuwe inrichting toe. Zo maken we deze omgeving klaar voor de toekomst. Op deze pagina leest u meer over het project.

Op deze afbeelding is in het groen het projectgebied te zien.

Aanleiding

De gemeente Goeree-Overflakkee werkt met een meerjarenplanning voor het uitvoeren van groot onderhoud. Aan de hand van diverse onderzoeken, zoals rioolinspecties, de kwaliteit van de bestaande verhardingen, maar ook klimaatverandering is vernieuwing van de omgeving van de Berkenlaan – Steneweg benodigd.

Projectgebied

Het projectgebied is de volgende straten: Berkenlaan, Berkenhof, Kastanjelaan, Meidoornstraat, Lijsterbesweg, Steneweg, Prinses Beatrixlaan en de Prinses Irenestraat. 
 

Werkzaamheden riolering en verharding

De kwaliteit van de bestaande riolering en verhardingen is niet al te best meer. Verder is door klimaatverandering en toename van neerslag hoeveelheden, de capaciteit van de huidige riolering onvoldoende. Daarom is gekozen het rioolstelsel te vervangen en de inrichting van de buitenruimte op de schop te nemen.

Door het bestaande riool te vervangen en daarnaast een apart regenwaterriool aan te leggen worden capaciteit en berging vergroot. Dit draagt bij aan vermindering van wateroverlast. In het oude riool liep het regenwater en vuil water. Nu leggen we twee rioolbuizen aan. Een aparte groene buis voor het regenwater, en een grijze voor het vuile water van onder meer het toilet en de douche. Door de verandering van het klimaat hebben we steeds vaker te maken met hevige regenbuien. Deze grote hoeveelheid water in een korte tijd kan het gemaal niet altijd aan. Door het regenwater van het gewone riool te scheiden, wordt de druk op het gemaal een stuk minder. Daarnaast hoeft het schone regenwater niet door de waterzuivering. Het regenwater wordt direct afgevoerd naar de omliggende sloten.

In de Berkenlaan, Berkenhof, Meidoornstraat, gedeelte Kastanjelaan, gedeelte Lijsterbesweg en een gedeelte van de Steneweg vervangen we de bestaande riolering en leggen we een apart regenwaterriool aan. Daarnaast pakken we ook de openbare ruimte, zoals de wegen, parkeerplaatsen, trottoirs en groen aan. Ook vervangen we hier het asfalt voor gebakken klinkers.

In de Prinses Beatrixlaan en de Prinses Irenestraat voldoet de riolering en vernieuwen we alleen de openbare ruimte. Op dit moment zijn hiervoor de voorbereidingen begonnen.

Voorlopig ontwerp

Door ingenieursbureau JUUST is gewerkt aan het opstellen van een voorlopig ontwerp. Daarbij is gebruik gemaakt van tips en ideeën uit de directe omgeving en input vanuit de gemeente als beheerder van de openbare ruimte. Waar mogelijk zijn de wensen meegenomen in de verdere uitwerking naar dit ontwerp. Het doel hiervan is om uw straat klaar te maken voor de toekomst.

Aandachtspunten

Naar aanleiding van de bewonersbrief, in juli 2024, hebben we meerdere ideeën ontvangen, waarvoor dank!
Uit de tips en ideeën die we van u gekregen hebben kwamen samengevat drie belangrijke aandachtspunten naar boven. Dit zijn: hoge snelheid, parkeren, maar ook aandacht voor groen. Wij hebben op verschillende manieren invulling gegeven aan uw tips en ideeën.

Herinrichting

Zo’n herinrichting is een complexe opgave met veel verschillende invalshoeken. Er zijn veel verschillende disciplines die aanspraak maken op de beperkte openbare ruimte. Zo is er aandacht voor onder andere: 

  • een veilige inrichting van de straten; 
  • behoud van bestaand groen; 
  • duurzamer omgang met water door de aanleg van een hemelwaterriool; 
  • een toekomstbestendige energie-infrastructuur.

De nieuwe buitenruimte biedt kansen voor het toekomstbestendig maken van de wijk. Niet alleen op technisch vlak door het voorzien in een vernieuwd en verbeterd rioolstelsel of door de aanleg van parkeerplaatsen. Even kansrijk zijn het klimaatbestendig maken en het verbeteren van de uitstraling van de buitenruimte. Kortom een aangename woonomgeving voor jong en oud!

Algemeen stellen we in het ontwerp voor om het asfalt in de woonstraten te vervangen voor gebakken klinkers wat zorgt voor een nette uitstraling en meer karakter. Verder worden de kruisingen extra geaccentueerd door toepassing van verkeersplateaus. Praktijk wijst uit dat bovengenoemde maatregelen bijdragen aan het beperken van de snelheid. Verder proberen we waar mogelijk meer groen in te passen, bijvoorbeeld door parkeren op grasbestrating en extra plantvakken in te passen. Met grasbetontegels in de parkeerplaatsen zie je een aanzienlijk verschil in de hoeveelheid groenoppervlakte. Ze werken erg goed voor de verkoeling van onze leefomgeving en zorgen ook voor een betere klimaatadaptatie. De bestaande bomen proberen we zoveel mogelijk te behouden. In de Steneweg gaan we de inrichting wijzigen, zodat er meer parkeergelegenheid ontstaat voor de bewoners.
 

Voorlopig ontwerp downloaden

Om u een beeld te geven van hoe de aanpassingen eruit zullen zien, kunt u hier een inrichtingstekening / voorlopig ontwerp downloaden.

Hieronder staan de voorgestelde aanpassingen per straat globaal beschreven:

Berkenlaan en Berkenhof

  • Asfalt in rijbaan vervangen voor gebakken klinkers, kleur rood-bruin;
  • Parkeerterrein middengebied aanpassen en vergroenen door toepassing van grasbestrating;
  • Middengebied verder vergroenen en aanleg parkachtige paadjes;
  • Bestaande rijbaan die het middengebied opdeelt en schuin aansluit op de kruising Meidoornstraat vervangen voor een wandelpad. Dit verhoogd de veiligheid op het kruispunt en is er meer ruimte voor groen, waardoor één groot groen middengebied ontstaat;
  • Voorstel om rijbaan voor Berkenlaan 28 – 48 langs de speeltuin autoluw uit te voeren als zijnde een breed voetpad. Hier blijft autoverkeer overigens gewoon mogelijk voor bereikbaarheid woningen denk aan pakketbezorgers, hulpdiensten en vuilniswagen;
  • Trottoir tussen Berkenlaan 35 – 59 wordt aangepast waarbij groenstroken onder de bestaande leibomen worden aangebracht met beplanting en tussendoor diverse openingen naar het voetpad;
  • Overige trottoirs worden vernieuwd.

Meidoornstraat

  • Asfalt in rijbaan vervangen voor gebakken klinkers, kleur rood-bruin;
  • Aanpassing kruising met de Berkenlaan. Bestaande kruising is te breed en wordt uitgevoerd als een normale kruisplateau binnen een 30 km/h – gebied in een gele kleur;
  • Conditie van de bestaande bomen is slecht en deze worden weggehaald. Hierdoor ontstaat ook meer ruimte op het trottoir;
  • Er wordt een groot groenvak met beplanting aangebracht waarin nieuwe bomen worden aangeplant;
  • Trottoirs worden vernieuwd.

Kastanjelaan

  • De inrichting anders accentueren dan de overige straten door de aanwezigheid van een basisschool;
  • Asfalt in rijbaan vervangen voor gebakken klinkers, maar dan in de kleur geel;
  • 2 x aanbrengen tekst ‘SCHOOLZONE’ in straatwerk;
  • Aanpassing kruising met de Berkenlaan als kruisplateau binnen een 30 km/h – gebied in een gele kleur;
  • De haakse parkeerplaatsen aanpassen naar groenbestrating / grasparkeren;
  • Enkele slechte bomen worden onderzocht, verder blijft de inrichting zoals deze nu ook is.

Lijsterbesweg

  • Asfalt in rijbaan vervangen voor gebakken klinkers, kleur rood-bruin;
  • Aanpassing kruising met de Berkenlaan als visueel kruisplateau in een gele kleur;
  • Trottoir Lijsterbesweg 2 – 8 wordt aangepast waarbij groenstroken met beplanting onder de bestaande bomen worden aangebracht met tussendoor diverse openingen naar het voetpad;
  • Trottoirs en parkeerstrook worden vernieuwd.

Steneweg

  • Asfalt in de rijbaan wordt vervangen voor gebakken klinkers, kleur rood-bruin (zelfde als in het eerder vernieuwde gedeelte Steneweg);
  • Bestaande versmallingen vervallen;
  • Kruisingen Meidoornstraat en Lijsterbesweg worden uitgevoerd als een normaal kruisplateau binnen een 30 km/h – gebied in een gele kleur;
  • Er worden 2 visuele drempels aangebracht;
  • Vanwege de hoge parkeerdruk wordt het profiel aangepast waarbij er 22 extra langsparkeervakken ingepast kunnen worden aan de even zijde.
  • Door deze aanpassing van het profiel wordt rijbaan en trottoir minder breed teruggebracht; 
  • Aan de oneven zijde kan overigens ook nog geparkeerd worden op de rijbaan, zoals de huidige situatie;
  • De bomen aan de oneven zijde blijven behouden;
  • Trottoir aan de oneven zijde wordt ook vernieuwd waarbij groenstroken met beplanting onder de bestaande bomen worden aangebracht met tussendoor diverse openingen naar het voetpad;
  • Bestaande inritten zijn ingepast in het ontwerp.

Met bovengenoemde aanpassingen is er meer ruimte voor parkeergelegenheid en voor groen. Verder wijst de praktijk uit dat met bovengenoemde maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan het beperken van de snelheid.

Prinses Beatrixlaan

  • Asfalt in de rijbaan wordt vervangen voor gebakken klinkers, kleur rood-bruin (zelfde als in het eerder vernieuwde gedeelte van de Margrietstraat);
  • Kruising Prinses Irenestraat wordt uitgevoerd als een verlengd kruisplateau binnen een 30 km/h – gebied in een gele kleur;
  • De schuine parkeervakken worden haaks gemaakt, waardoor er meer parkeervakken mogelijk zijn;
  • Om groen in de straat te brengen wordt de parkeerstrook in groenbestrating / grasparkeren uitgevoerd;
  • Trottoirs worden vernieuwd;
  • Bestaande inritten zijn ingepast in het ontwerp.

Prinses Irenestraat

  • Asfalt in de rijbaan wordt vervangen voor gebakken klinkers, kleur rood-bruin (zelfde als in het eerder vernieuwde gedeelte van de Margrietstraat);
  • Éénrichtingsverkeer blijft gehandhaafd;
  • Kruising Prinses Beatrixlaan wordt uitgevoerd als kruisplateau in een gele kleur;
  • Naast de rijbaan worden aan de oneven zijde verhoogde langsparkeervakken aangebracht aansluitend op het trottoir;
  • Om groen in de straat te brengen wordt de parkeerstrook in groenbestrating / grasparkeren uitgevoerd, verder zijn daarin ook 4 bomen geprojecteerd.
  • De trottoirs worden vernieuwd;
  • Bestaande inritten zijn ingepast in het ontwerp.

Reacties op het voorlopig ontwerp

Uw reactie op het voorlopig ontwerp kunt u tot maandag 13 januari 2025 doorgeven via het reactieformulier. Uw inbreng nemen we, waar mogelijk, mee in de verdere uitwerking naar een definitief ontwerp.

Voorbereidende onderzoeken

Voor de start van de werkzaamheden zijn voorbereidende werkzaamheden van groot belang. In de afgelopen tijd zijn al een aantal voorbereidingen uitgevoerd. Zo is de bestaande situatie ingemeten en heeft er bodemonderzoek plaatsgevonden. Verder zijn de bestaande bomen onderzocht op boom technische kwaliteit. De resultaten worden nog afgewacht, dus het is mogelijk dat enkele zieke of slechte bomen moeten worden verwijderd. Door de netbeheerders worden op dit moment de diverse kabels en leidingen, zoals elektra, water en gas vernieuwd.

Voorlopige planning

De werkzaamheden aan de kabels & leidingen door nutsbedrijf DNWG zijn op dit moment in uitvoering. De planning is dat zij komende zomer 2025 gereed komen met vervanging van elektra, water en gas. Na afronding zouden we na de zomer 2025 als gemeente gefaseerd kunnen starten met de herinrichting. In de tussentijd gaan we met uw reactie of inbreng op het voorlopig ontwerp verder werken naar een definitief ontwerp.  

Vragen en/of opmerkingen

Voor vragen over dit project kunt u contact opnemen met de gemeente, via buitenruimte@goeree-overflakkee.nl.