Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Dit heet een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.

Omschrijving

Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

Het verschil tussen beide documenten is:

  • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
  • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

Gaat u binnenkort met pensioen of ontvangt u al pensioen? Dan krijgt u dit uittreksel gratis. Digitaal aanvragen is in dit geval niet mogelijk. Vraag uw gratis bewijs van in leven zijn of attestatie de vita bij Publiekszaken. Neemt u hiervoor uw legitimatiebewijs en een kopie van het schriftelijk verzoek van het pensioenfonds mee.

Kosten

Een attestatie de vita kost € 16,60 (2024) / € 17,10 (2025).
Vraagt uw pensioenfonds om het uittreksel? Dan is het gratis.

Een meertalig modelformulier van een attestatie de vita kost € 16,60 (2024) / € 17,10 (2025).

(Tarieven 2024/2025)

Voorwaarden

U staat ingeschreven in de gemeente Goeree-Overflakkee.

Aanpak

Zo vraagt u online een bewijs van in leven zijn aan: 

  • Log in met uw DigiD.
  • Vul de gegevens in.
  • U betaalt het uittreksel online met iDEAL.
  • U krijgt het bewijs van in leven zijn thuisgestuurd.

Zo vraagt u persoonlijk een bewijs van in leven of  een attestatie de vita aan:

  • U gaat naar de gemeente waar u ingeschreven staat.
  • U neemt mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs
    • eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
  • U betaalt de kosten bij de aanvraag. Graag met pin betalen. 

Termijn

Binnen één werkdag stuurt de gemeente het uittreksel naar u op. Afhankelijk van de postbezorging op uw adres kan dit langer duren.