Brandveilig gebruik van gebouwen

Een gebouw moet brandveilig zijn. Voor sommige gebouwen moet u melden dat u het gaat gebruiken. De melding doet u via het Omgevingsloket.

Let op

Heeft u vóór 1 januari 2024 een aanvraag ingediend, dan gelden voor u andere regels.

Omschrijving

Er zijn landelijke richtlijnen voor het brandveilig gebruik van gebouwen. Wilt u een gebouw gaan gebruiken? Voor sommige gebouwen moet u dat vooraf melden.

Heeft u vragen? Stel ze aan het Informatiepunt Leefomgeving.

Voorwaarden

U doet een melding als:

  • u een gelijkwaardige oplossing voor het garanderen van de vereiste brandveiligheid heeft
  • in het gebouw meer dan 50 mensen aanwezig zullen zijn
  • u in het gebouw aan meer dan 4 personen kamers verhuurt

U vraagt een omgevingsvergunning onder andere aan als:

  • uw bedrijf of verzorgingsinstelling slaapplaatsen heeft voor meer dan 10 personen
  • uw bedrijf dagverblijf verzorgt voor meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar
  • uw bedrijf dagverblijf verzorgt voor meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapten
  • het gebruik van het gebouw risico’s met zich meebrengt voor de brandveiligheid

Aanpak

Zo doet u een melding: 

  • Ga naar het Omgevingsloket. 
  • Doe de vergunningcheck. U ziet of u een melding moet doen
  • Log in:
    • voor uzelf: met DigiD
    • voor een bedrijf: met eHerkenning

Termijn

U moet minimaal 4 weken voordat u een gebouw in gebruik neemt een melding doen.

Bezwaar en beroep

Bij een melding is geen bezwaar en beroep mogelijk.

Contact opnemen

Heeft u vragen over brandveiligheid? Stel ze aan het Informatiepunt Leefomgeving. Of kijk op Ondernemersplein.nl.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.