Briefadres aanvragen

U kunt uw post tijdelijk ontvangen op een ander adres dan waar u verblijft. Bijvoorbeeld omdat u geen woning heeft. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente.

Omschrijving

Een briefadres is het adres van een bekende of van een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling.

Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een goede reden voor uw aanvraag. U vraagt een briefadres bijvoorbeeld aan omdat u:
    • (tijdelijk) geen woning heeft
    • maximaal 8 maanden in 1 jaar in het buitenland bent
    • schipper bent en maximaal 2 jaar achter elkaar van huis bent voor uw werk
    • in een gevangenis verblijft
    • in een psychiatrische inrichting verblijft
    • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft
    • voor uw veiligheid niet wilt dat uw adres bekend is
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of u heeft toestemming van de overheid om in Nederland te zijn.

Kunt u zelf aan een briefadres komen? Dan zijn dit de voorwaarden voor het briefadres:

  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
Aanpak

Heeft u al een adres dat u als briefadres kunt gebruiken?

  • U neemt contact op met de gemeente waar het briefadres is.
  • U neemt mee:
    • uw eigen geldige identiteitsbewijs
    • de schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres
    • een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres

Kunt u niet zelf aan een briefadres komen?

  • U neemt contact op met de gemeente waar u het briefadres wilt.
  • U geeft door:
    • waarom u een briefadres nodig heeft
    • voor hoelang u het briefadres nodig heeft
  • U neemt mee:
    • uw eigen geldige identiteitsbewijs

U kunt uw aangifte zowel schriftelijk als persoonlijk aan de balie doen. Indien u dit schriftelijk doet, zorgt u ervoor dat u de aangifte en vragenlijst briefadres volledig invult.

De gemeente Goeree-Overflakkee werkt op afspraak. U kunt een afspraak maken via de volgende link:

Afspraak maken

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.