Meeste inwoners voelen zich ‘thuis’ op Goeree-Overflakkee

De meeste inwoners van Goeree-Overflakkee zijn tevreden met de buurt waarin ze wonen. Ze voelen zich er thuis en wonen in een huis dat past bij hun situatie en wensen. In de buurt staan de mensen voor elkaar klaar. Wel zijn inwoners minder tevreden met het openbaar vervoer en de zorg- en speelvoorzieningen in hun omgeving. Het totale woongenot wordt met gemiddeld een 8.1 gewaardeerd. 

Dat is één van de resultaten van de burgerpeiling van gemeente Goeree-Overflakkee, uitgevoerd in 2023. In totaal werden 8.750 inwoners uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen. Uiteindelijk deden 2.571 inwoners mee. De gemeente wil deze inwoners graag hartelijk bedanken voor hun inbreng! 

In de burgerpeiling stonden vragen over vier maatschappelijke thema’s: woon- en leefklimaat, relatie inwoner-gemeente, gemeentelijke dienstverlening en zorg en welzijn. Op alle 4 de thema’s scoort gemeente Goeree-Overflakkee een totaalscore tussen de 5,9 en 6.8. Dat is hoger dan andere gemeenten met ongeveer hetzelfde aantal inwoners.

Omzien naar elkaar 

Zo zijn inwoners tevreden met het leven en ervaren ze hun gezondheid met het gemiddelde cijfer van een 7.6. De mensen lijken ook meer naar elkaar om te kijken dan 2 jaar geleden. Toen was er wel het coronavirus. Familie en vrienden zorgen vaker voor elkaar. En meer mensen kijken om naar buren die hulp nodig hebben. Daarnaast is er een groter groep die vrijwilligerswerk doet.

De gemeente ziet in de resultaten ook voldoende aanleiding voor verbeteringen. Zo kan de relatie inwoner/gemeente zeker beter. Zo komt naar voren dat inwoners vinden dat de gemeente niet goed naar hun mening luistert. 

Ook de communicatie kan beter, zo geven de inwoners aan. Dat pakt de gemeente op door trainingen voor alle medewerkers in het gebruik van duidelijke taal en het gebruiksvriendelijker maken van de website. Ook sloot de gemeente recent aan bij ‘Berichten in uw Buurt’ van Mijn Overheid. Zo worden inwoners geïnformeerd over plannen in de directe omgeving. 

De gemeente kijkt momenteel ook naar verbeteringen van het proces voor het aanvragen van Wmo-voorzieningen. Daarnaast probeert de gemeente via onder andere inwonersavonden in alle dorpen en het participatieplatform Praatmee.goeree-overflakkee.nl bewuster het contact met de inwoners aan te gaan. 

De gemeente gebruikt de resultaten ook voor nieuw beleid, zoals bijvoorbeeld voor de Omgevingsvisie. 

Het hele onderzoek is terug te lezen via het bijgevoegde 'Rapport burgerpeiling Waarstaatjegemeente'  en via www.waarstaatjegemeente.nl. In de uitklapbare tekst staat ook een tekstversie van de infographic met een samenvatting van de resultaten. 

Tekstversie van infographic

Informatie uit de factsheet 2023 Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl 

De burgerpeiling van Waarstaatjegemeente.nl geeft inzicht in de mening van inwoners op allerlei gemeentelijke thema’s. In deze factsheet zijn de resultaten te zien van de burgerpeiling die Het PON & Telos in 2023 voor de gemeente Goeree-Overflakkee heeft uitgevoerd. 

De resultaten zijn ook opgenomen in de database van VNG Realisatie op www.waarstaatjegemeente.nl en www.hetpon-telos.nl 

Responsperiode december 2023 

Respons totaal: 2.571 inwoners 1.361 schriftelijk 1.210 online 

Algemene waardering 

Een rapportcijfer per thema voor alle inspanningen van de gemeente. 

Woon- en leefklimaat 
Wat vindt u van de zorg van uw gemeente voor uw woon- en leefomgeving? 6,8 

Relatie inwoner-gemeente 
Wat vindt u van de wijze waarop uw gemeente inwoners en belangenorganisaties betrekt en de samenwerking zoekt? 5,9 

Gemeentelijke dienstverlening 
Wat vindt u – over het algemeen – van de dienstverlening van uw gemeente? 6,8 

Zorg en welzijn 
Wat vindt u van de moeite die uw gemeente neemt om inwoners te laten meedoen en meetellen in de gemeente? 6,3 

Alle inspanningen gemeente 
Wat vindt u van alle moeite die uw gemeente neemt voor inwoners? 6,4

 Thema 1: Woon- en leefklimaat 

Vragen over betrokkenheid van inwoners bij hun woonomgeving en de samenwerking hierin met de gemeente. De drie hoogst en de drie laagst beoordeelde stellingen van dit thema staan hieronder weergeven (in percentages). 

Drie hoogst beoordeelde stellingen: 

Ik voel me thuis in deze buurt 90% (helemaal) eens  7% niet eens/niet oneens 3% (helemaal) oneens. 

Ik woon in een huis dat past bij mijn situatie en wensen 81% (helemaal) eens 11% niet eens/niet oneens 8% (helemaal) oneens. 

Buurtbewoners gaan op een prettige manier met elkaar om 80% (helemaal) eens 15% niet eens/niet oneens 4% (helemaal) oneens. 

Drie laagst beoordeelde stellingen: 

De gemeente werkt samen met de buurt aan plannen, activiteiten en voorzieningen 22% (helemaal) eens  38% niet eens/niet oneens 40% (helemaal) oneens. 

De gemeente helpt inwoners bij het uitvoeren van hun ideeën en plannen 22% (helemaal) eens  41% niet eens/niet oneens 38% (helemaal) oneens. 

De gemeente geeft de buurt de ruimte om hun ideeën en plannen uit te voeren 17% (helemaal) eens 44% niet eens/niet oneens 40% (helemaal) oneens. 

Rapportcijfer ‘Hoe prettig vindt u het om in uw buurt te wonen?’ 8,1 

  • 47% heeft zich in de afgelopen 12 maanden ingezet voor hun buurt 
  • 21% wil zich in de toekomst zeker (blijven) inzetten voor de buurt, 52% misschien 
  • 92% voelt zich meestal tot altijd veilig in de buurt 
  • 15% vindt dat de buurt de afgelopen jaren vooruit is gegaan, volgens 28% achteruit 

Thema 2: Relatie inwoner-gemeente 

Vragen over het gemeentebestuur en de wijze waarop de gemeente inwoners betrekt. (heel) veel niet veel/niet weinig nauwelijks tot geen 

Hoeveel vertrouwen heeft u in de manier waarop uw gemeente wordt bestuurd? 22% (heel) veel 50% niet veel/niet weinig 28% nauwelijks tot geen 

Het thema relatie inwoner-gemeente bevat in totaal vijf stellingen:

  1. De gemeente zorgt er voor dat inwoners zich aan de regels houden  31% (helemaal) eens 39% niet eens/niet oneens 30% (helemaal) oneens. 
  2. De gemeente laat inwoners meedenken bij plannen, activiteiten en voorzieningen 29% (helemaal) eens 40% niet eens/niet oneens 31% (helemaal) oneens. 
  3. De gemeente luistert naar inwoners 23% (helemaal) eens 43% niet eens/niet oneens 34% (helemaal) oneens.  
  4. De gemeente doet wat ze zegt 22% (helemaal) eens 49% niet eens/niet oneens 28% (helemaal) oneens. 
  5. De gemeente stelt zich flexibel op als dat nodig is 20% (helemaal) eens 44% niet eens/niet oneens 36% (helemaal) oneens. 

Thema 3: Gemeentelijke dienstverlening 

Vragen over zowel de face-to-face dienstverlening van de gemeente als de digitale dienstverlening. 

 De drie hoogst beoordeelde stellingen van dit thema: 

  1. Ik vond het makkelijk om mijn vraag te stellen of mijn aanvraag te regelen 77% (helemaal) eens 11% niet eens/niet oneens 11% (helemaal) oneens. 
  2. De medewerker heeft mijn vraag zo goed mogelijk beantwoord 77% (helemaal) eens 12% niet eens/niet oneens 11% (helemaal) oneens. 
  3. Informatie die ik kreeg of zelf vond, klopte en was volledig 75% (helemaal) eens 14% niet eens/niet oneens 11% (helemaal) oneens. 

De laagst beoordeelde stelling van dit thema: 

De medewerker verraste mij positief met de service die hij/zij bood 46% (helemaal) eens 33% niet eens/niet oneens 21% (helemaal) oneens. 

  •  60% heeft in de afgelopen twaalf maanden contact gehad met de gemeente 
  • 55% hiervan via de website of app 
  • 35% hiervan via de (publieks)balie 
  • 33% hiervan via de telefoon 

Rapportcijfer ‘Wat vindt u van de dienstverlening via de digitale faciliteiten van de gemeente?’ 7,0 

Rapportcijfer ‘Wat vindt u van de communicatie en voorlichting vanuit de gemeente?’ 6,3 

Thema 4: Zorg en welzijn

Vragen over de maatschappelijke veerkracht van inwoners, zoals sociale contacten, eenzaamheid, burenhulp, vrijwilligerswerk en mantelzorg. 

Rapportcijfer ‘Hoe tevreden bent u momenteel – over het algemeen – met uw leven?’ 8,0 

Rapportcijfer ‘Welk cijfer geeft u – over het algemeen – uw gezondheid?’ 7,6 

82% heeft voldoende sociale contacten met andere mensen 

20% voelt zich soms tot heel vaak eenzaam 

70% In de afgelopen 12 maanden heeft: 

  • 70% zich ingezet als mantelzorger 
  • 41% zich ingezet als vrijwilliger 
  • 60% hulp aan buren verleend 
  • 41% aandacht voor buren gehad in een zorgwekkende situatie 
  • 39% is zeker bereid om vrijwilligerswerk in de nabije toekomst te (blijven) doen, 31% misschien 

Burenhulp 

  • 71% is bereid een oogje in het zeil te houden 
  • 55% is bereid te helpen bij boodschappen
  •  41% is bereid te helpen bij vervoer 

Sociaal vangnet 

  • 75% kan zeker terecht bij familie 
  • 52% bij vrienden of kennissen 
  • 24% bij mensen uit de buurt 

Zelfredzaamheid 

  • 81% pakt de draad gemakkelijk op als het tegen heeft gezeten 
  • 75% regelt/organiseert gemakkelijk zelf hulp als dat nodig is 
  • 71% slaat zich makkelijk door moeilijke tijden heen 
  • 66% heeft vertrouwen in de toekomst 

maart 2024 © Het PON & Tel