Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Heeft u een beperking? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Ook zorginstellingen kunnen een parkeerkaart aanvragen. U vraagt de parkeerkaart aan de bij de gemeente.

Omschrijving

Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen in 31 landen in Europa parkeren. Er zijn 3 verschillende kaarten:

  • Bestuurderskaart (B): Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen. Op de kaart staat geen kenteken. U kunt de kaart in elke auto gebruiken.
  • Passagierskaart (P): Heeft u een beperking en bent u afhankelijk van vervoer door anderen? Dan vraagt u een passagierskaart aan.
  • Instellingenkaart (I): Hiermee kunnen zorginstellingen bewoners met een beperking vervoeren.

De bestuurderskaart en de passagierskaart staan op uw naam. Alleen u kunt de kaart dus gebruiken. U kunt met elk voertuig gebruikmaken van de kaart. Er staat geen kenteken op.

Kosten

  • Gehandicaptenparkeerkaart: € 37,10
  • Bij het intrekken van de aanvraag gehandicaptenparkeerkaart zonder medische keuring: € 28,55
  • Medische keuring inclusief huisbezoek door een keuringsarts t.b.v. de aanvraag € 207,40
  • Weigering van de uitgifte gehandicaptenparkeerkaart door de keuringsarts: € 16,95 (exclusief kosten medische keuring; houd er rekening mee dat de kosten voor de medische keuring ook in rekening worden gebracht als uw aanvraag wordt afgewezen).
Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder of passagier zijn:

  • U heeft een medisch onderzoek gehad.
  • U kunt geen 100 meter achter elkaar lopen.
  • U bestuurt zelf het voertuig (bestuurderskaart), of
  • U bent van deur tot deur afhankelijk van de hulp van de bestuurder (passagierskaart). 

Als u soms bestuurder bent en soms passagier, kunt u een combinatiekaart aanvragen. U vraagt dan een kaart aan voor beide situaties.

Aanpak

Via link kunt u het aanvraagformulier invullen.

Medisch onderzoek

Om recht te hebben op een gehandicaptenparkeerkaart is een medisch onderzoek naar uw beperking verplicht. Dit wordt gedaan door een arts van Stichting SAP. De arts stelt vast of er sprake is van een beperking. De gemeente regelt de keuring bij Stichting SAP. U hoeft hiervoor dus zelf geen afspraak te maken. U ontvangt een schriftelijke/telefonische oproep voor de keuring van Stichting SAP.

Een medisch onderzoek duurt gemiddeld 10 minuten.  Dit onderzoek verloopt anders dan u gewend bent door uw huisarts of door een specialist. De arts van Stichting SAP beoordeelt aan de hand van uw verhaal uw medische situatie, de beperkingen die daarvan het gevolg zijn en daarmee uw mobiliteit (met name de mogelijkheid om te kunnen lopen). Dat betekent dat naast een gesprek, ook observatie van uw functioneren en eventueel een beperkt lichamelijk onderzoek kan plaatsvinden. Als het nodig is zal de arts, met uw toestemming, informatie opvragen bij uw behandelaar(s). Wij vragen u om een overzicht van uw medicijnen, of de medicijnen zelf klaar te leggen.

Wat doet u bij verhindering (no show)?

Als de keuring door omstandigheiden niet door kan gaan, dan vragen wij u dit 24 uur van tevoren te laten weten aan Stichting SAP. Uw aanvraag verloopt automatisch als u 2 keer afzegt voor het medisch onderzoek. Let op: u betaalt hier wel kosten voor. 

Hoe verder?

De arts van de Stichting SAP brengt advies uit aan de gemeente. Daarna ontvangt u een schriftelijke beslissing van de gemeente. Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u daartegen bezwaar aantekenen. 

Heeft u bericht gehad dat de aangevraagde GPK aan u wordt toegekend, dan kunt u de kaart persoonlijk afhalen op het gemeentehuis, Koningin Julianaweg 45 in Middelharnis. U hoeft hier geen afspraak voor te maken.

Heeft u nog een oude GPK in uw bezit dan moet u deze bij ons inleveren.

GPK kwijt

Neem contact op met het Sociaalcontactpunt wanneer u uw GPK bent kwijtgeraakt.  Om misbruik te voorkomen, wordt een vermiste GPK geregistreerd in een landelijk systeem.

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken over uw aanvraag. Lukt dat niet? Dan mag de gemeente deze periode 1 keer verlengen.

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Daarmee laat u de gemeente weten waarom u het niet eens bent met de beslissing. Doe dat binnen 6 weken. De gemeente kijkt dan nog een keer naar uw aanvraag en neemt opnieuw een beslissing.

Bent u het daarna nog steeds niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u aan de rechtbank vragen of de gemeente een goede beslissing heeft genomen. Dat heet ‘in beroep gaan’.

Contact opnemen

Heeft u naar aanleiding van deze informatie nog vragen, neem dan contact op met het Sociaalcontactpunt via telefoonnummer 14 0187, optie 1 of via de e-mail sociaalcontactpunt@goeree-overflakkee.nl.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.