Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

Wilt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen zodat u dicht bij uw huis of werkplek kunt parkeren? U kunt alleen een parkeerplaats aanvragen als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft. Onder het kopje ‘Aanpak’ vindt u de rechtstreekse link om een aanvraag te doen voor een gehandicaptenparkeerplaats.  

Omschrijving

U wilt een eigen gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente. Dat is een gereserveerde parkeerplaats waar alleen het voertuig met uw kenteken mag staan. De gemeente onderzoekt of de gehandicaptenparkeerplaats op de plek van uw voorkeur kan komen. Zo niet, dan wordt gekeken naar een locatie zo dichtbij mogelijk. 

Gaat u verhuizen en heeft u daar weer een gehandicaptenparkeerplaats nodig?

Dat ziet de gemeente als een nieuwe aanvraag.

Wilt u het kenteken op het onderbord van uw gehandicaptenparkeerplaats wijzigen?

Bijvoorbeeld omdat u een andere auto heeft. Dat kan via Kenteken onderbord gehandicaptenparkeerplaats veranderen (wijzigen kenteken).  

Wilt u de gehandicaptenparkeerplaats op uw locatie opheffen?

Bijvoorbeeld omdat u gaat verhuizen of vanwege overlijden. Kijk op Gehandicaptenparkeerplaats opheffen.

Kosten

  • Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken kost € 345,00
  • Het wijzigen van de locatie kost € 345,00. Dit wordt gezien als een nieuwe aanvraag
Voorwaarden

De voorwaarden voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats zijn:
(Let op; U moet aan álle voorwaarden voldoen)

U bent de bestuurder

  • Voor een gehandicaptenparkeerplaats bij uw woning staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op dat adres
  • Het kenteken van het voertuig staat op uw naam of op naam van uw huisgenoot.
  • Staat het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf? Dan is  een verklaring nodig van de kentekenhouder dat u de dagelijkse bestuurder bent.
  • U hebt een gehandicaptenparkeerkaart B (Bestuurder).
  • U kunt niet op eigen terrein parkeren.

U bent de passagier

  • U kunt niet alleen bij uw woning achterblijven als de bestuurder de auto ophaalt en parkeert.
  • U bent voor het vervoer van deur tot deur altijd afhankelijk van de hulp van de bestuurder.
  • Er zijn geen mogelijkheden om voor uw woning of werkplek in of uit te stappen.
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op hetzelfde adres als de bestuurder van de auto.
  • Het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van de bestuurder.
  • Staat het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf? U hebt een verklaring van de kentekenhouder nodig. Daarin moet staan dat de bestuurder de dagelijkse gebruiker van de auto is.
  • U hebt een gehandicaptenparkeerkaart P (Passagier).
  • U kunt niet op eigen terrein parkeren.
Aanpak
  • Vul het aanvraagformulier volledig in: Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen  
  • Bij een online aanvraag logt u in met uw DigiD
  • De kosten voor de aanvraag betaalt u met behulp van iDeal

Nodig bij de aanvraag

  • Een kopie van uw gehandicaptenparkeerkaart
  • Een kopie van uw kentekenbewijs
  • Een schets van de plek waar u de gehandicaptenparkeerplaats wenst

Liever een aanvraagformulier op papier? Onder het kopje "Formulieren" staat de PDF-versie van het aanvraagformulier. 

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen. Als dat zo is, dan meldt de gemeente dat.

Daarna duurt het nog enkele weken voordat de parkeerplaats is aangelegd.

Bezwaar en beroep

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.