Hulpvragen over jeugd en gezin

Voor informatie over opgroeien, opvoeding en problemen met uw kinderen kunt u naar het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Heeft u extra ondersteuning nodig? Meld uw hulpvraag dan bij de gemeente.

Omschrijving

Misschien heeft u vragen over het opgroeien of de opvoeding van uw kinderen. Bijvoorbeeld over school of voeding. Of over problemen thuis. Bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) krijgt u uitleg, advies en hulp. Zij weten ook waar u terechtkunt als u meer hulp nodig heeft.

Als u extra ondersteuning nodig heeft, dan kunt u uw hulpvraag ook melden bij de gemeente. Samen kijken we wat u en uw kind nodig hebben en wat er mogelijk is.

Blijkt uit het gesprek dat u hulp nodig heeft voor u, uw kind of uw gezinssysteem? Dan wordt er gekeken of u in aanmerking komt voor een jeugdhulp voorziening. De gemeente onderzoekt welke voorziening passend is. In overleg met u wordt er een ondersteuningsplan opgesteld waarin uw hulpvraag en situatie omschreven wordt.

Aanpak

Zo doet u een hulpvraag bij de gemeente:

  • Neem contact op met de gemeente. Dit kan via het aanvraagformulier op de website. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. Heeft u niemand die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die u kunnen ondersteunen.
  • De gemeente neemt contact met u op en maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag ook iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld een familielid, kennis, buurman of iemand van de cliëntondersteuning.
  • De gemeente bespreekt onder andere de volgende zaken met u:
    • Wat kunt u nog zelf?
    • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
    • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
  • Na het gesprek wordt een ondersteuningsplan geschreven. Met het ondertekenen van dit plan doet u een aanvraag bij de gemeente.
AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.;
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.