Individuele inkomenstoeslag

Let op

Momenteel zijn er helaas storingen bij het doen van een aanvraag. Lukt het niet? Neem dan contact met ons op. Dat kan telefonisch via 14 0187, optie 1 (Sociaalcontactpunt).

Omschrijving

De individuele inkomenstoeslag is er voor mensen die voor langere tijd een laag inkomen hebben. U krijgt deze uitkering als u geen uitzicht hebt op verbetering van uw inkomen.

Klik hier om de aanvraag individuele inkomenstoeslag te starten.  

Uitbetaling

De gemeente bepaalt de hoogte van de individuele inkomenstoeslag en betaalt de toeslag één keer per jaar uit. U kunt de toeslag vrij besteden.

Hoogte individuele inkomenstoeslag

Een individuele inkomenstoeslag bedraagt voor kalenderjaar 2024

  • 40% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag voor een alleenstaande;

         € 524,- afgerond naar boven

  • 50% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag voor een alleenstaande ouder;

         € 655,- afgerond naar boven

  • 40% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag voor gehuwden.

         € 748,- afgerond naar boven

Voorwaarden

U komt in aanmerking voor de individuele inkomenstoeslag als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • U bent tussen de 21 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd.
  • U hebt voor lange tijd (minimaal 36 maanden) een laag inkomen. Een laag inkomen is een inkomen beneden de 110% van de voor u geldende Bijstandsnorm
  • Uw vermogen is niet hoger dan de geldende bijstandsnorm.
  • U hebt geen uitzicht op inkomensverbetering.
  • U hebt de afgelopen 12 maanden geen individuele inkomenstoeslag ontvangen.

De gemeente kan nog extra voorwaarden stellen.

Aanpak

U vraagt de individuele inkomenstoeslag aan bij de gemeente.

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Bezwaar en beroep

U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Contact opnemen

Voor vragen kunt u contact opnemen met het Sociaalcontactpunt via telefoonnummer 14 0187, optie 1.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.