Ruimte voor gesprek bij inwonersbijeenkomst Oude-Tonge
Een goed begin. Dat is het gevoel dat bij veel mensen bleef hangen na de inwonersbijeenkomst op dinsdag 28 september in Oude-Tonge. Meer dan 100 inwoners waren naar de avond in Sport- en Zalencentrum Grutterswei gekomen om in gesprek te gaan met burgemeester, wethouders en de directie van de gemeente Goeree-Overflakkee.
De drukbezochte avond was georganiseerd vanwege de onrust en onvrede onder inwoners van Oude-Tonge over gemaakte keuzes, rond vooral de ontwikkelingen op Bedrijvenpark Oostflakkee. Het hoofddoel van de avond was in gesprek gaan met elkaar, luisteren wat er leeft onder de inwoners. Daarnaast waren er een aantal informatiestands waar ambtenaren uitleg gaven over ontwikkelingen in Oude-Tonge. Zo wordt er hard gewerkt aan een pumptrackbaan langs de Eisenhowerlaan en zijn er mooie plannen voor het centrum van Oude-Tonge. Het initiatief van deze projecten ligt bij inwoners, de gemeente vervult hierbij een faciliterende rol.
Spannend
De spanning die er heerst sprak burgemeester Ada Grootenboer-Dubbelman in het begin van de avond gelijk uit. “In de uitnodiging stond al ‘er is veel gebeurd en er gebeurt nog steeds veel in Oude-Tonge’. We hebben de afgelopen periode gezien dat onze besluiten soms tot onbegrip hebben geleid. Keuzes werden niet begrepen, Oude-Tonge voelde zich niet op waarde geschat: ‘afvoerputje van Goeree-Overflakkee’ kwam zelfs voorbij. Dat raakt mij en mijn collega’s, we zijn niet doof voor kritiek.”
Ze benadrukte dat de avond vooral bedoeld is om constructief met elkaar in gesprek te gaan, maar ook om te informeren. “Ik vind het heel belangrijk om uit te leggen waarom we welke keuzes maken. Hoe is een besluit tot stand gekomen? Wat waren de overwegingen? We zijn er de afgelopen periode niet voldoende in geslaagd om dat goed uit te leggen.”
Gesprekken
Daarna konden de inwoners in kleine groepen in gesprek met de burgemeester, een wethouder of een directielid. De rol van de gespreksleiders? Luisteren, luisteren, luisteren en zo nodig uitleg geven. Veel onderwerpen passeerden de revue, waarbij zorgen over de mogelijke komst van een bioboardfabriek en de verwachte toename van verkeersdrukte op veel gesprekstafels naar voren kwamen. Daarnaast werd er ook gesproken over bijvoorbeeld de PMD-zakken, het slechte onderhoud van wegen, straten en pleinen, het verkeerscirculatieplan, het tekort aan starterswoningen en overlast door jongeren. Ondanks de kritische geluiden was de sfeer goed, was er af en toe ruimte voor humor en werd er goed naar elkaar geluisterd.
Communicatie
Eén van de meest duidelijke uitkomsten van de avond was dat de communicatie tussen gemeente en inwoners eerder én beter moet. “Confronteer ons niet achteraf met iets wat al in kannen en kruiken is, neem ons het hele proces mee.” Een ander had het zelfs over ‘struisvogelpolitiek’. De argwaan was – logischerwijs – niet met één avond verdwenen, maar er was wel ruimte om met elkaar aan de slag te gaan voor Oude-Tonge.
Hoe nu verder?
Dat is de vraag die nu beantwoord moet worden. Vanuit de inwoners is aangegeven dat deze avond voor herhaling vatbaar is. Vanuit de samenleving leeft de behoefte om op een meer structurele basis met elkaar in gesprek te gaan. En niet alleen voor Oude-Tonge, maar ook voor andere kernen in de gemeente. Daarnaast is er de behoefte bij inwoners om duidelijk antwoord te krijgen op de vragen die nog leven. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt en is te volgen op www.goeree-overflakkee.nl/InfoOude-Tonge.
Informatie over ontwikkelingen in Oude-Tonge
Inwoners van Oude-Tonge konden op de bijeenkomst in de Grutterswei bij vijf stands meer informatie krijgen over ontwikkelingen in hun omgeving. Daarnaast was er een tips en tops-wand.
1. Klimaatkrachtig Goeree-Overflakkee
Hier kwam de inwoner meer te weten over het komende participatietraject voor Klimaatkrachtig Goeree-Overflakkee. In een aantal dorpen zijn stappen gezet om te komen tot een klimaatplan voor het dorp. Oude-Tonge is het eerstvolgende dorp waar de gemeente samen met inwoners een klimaatplan voor wil opstellen. Drie vragen staan centraal: hoe gaan we om met klimaatverandering? Waar halen we onze energie vandaan? En hoe verwarmen we onze huizen? De meeste bezoekers reageerden positief op de informatie. Mensen wilden meer weten over het verduurzamen van hun eigen woning en tuin. Daarbij werd ook verwezen naar www.energieloketgo.nl (woningverduurzaming) en de gemeentelijke subsidieregeling.
2. Wegwerkzaamheden
Momenteel zijn er vier projecten in voorbereiding in Oude-Tonge. Dat zijn vanuit het zogeheten Verkeerscirculatieplan Oude-Tonge de rotonde Stationsweg/Tramweg/Eisenhowerlaan (mei 2022) en de kruising N498/Oudelandsedijk/Magdalenadijk (juni 2022). Aanvullende projecten daarbij zijn de aanleg van een fietspad, ter hoogte van het busstation (jan.-maart 2022). Ook het opnieuw bestraten van de parkeerstrook, fiets- en voetpad van het busstation tot de Kolfweg (februari – april 2022). De planning kan overigens nog wijzigen. In het najaar volgt nog een bijeenkomst voor omwonenden en andere belanghebbenden. Bij deze stand kwamen veel vragen over de verkeerscirculatie vanaf industrieterrein richting Rotterdam (en vice versa). Er zijn zorgen over de toename van vrachtverkeer. Ook gaven mensen aan dat de navigatie verkeersdeelnemers vanuit Rotterdam via de N498 naar het industrieterrein in Oude-Tonge stuurt.
3. Centrumontwikkeling
Vanuit een bewonersinitiatief rond het Kaaiplein wordt momenteel gewerkt aan verdere verbetering van een groter deel van het centrum. Daarbij wordt gekeken naar verbetering van de uitstraling, meer groen, verbeteren van de (rolstoel-)toegankelijkheid en de verkeersveiligheid. Bij de bijeenkomst werd een doorkijkje gegeven naar mogelijke scenario’s om het gebied te verbeteren. Dit ambitieniveau is opgesteld na gesprekken met belanghebbenden en wordt nog verder onderzocht. De reacties op de mogelijke scenario’s zijn enthousiast en er zijn ook nog ideeën meegegeven. Enkele bewoners hebben zich nog opgegeven voor de klankbordgroep. Meer informatie? www.goeree-overflakkee.nl/centrumontwikkeling-ot.
4. Pumptrackbaan
Vanuit de buurt is eerder de vraag gekomen voor de komst van een pumptrackbaan aan de Eisenhowerlaan. Vanuit het dorp is een werkgroep actief met onder andere jongeren en enkele ouders om zo’n kruising tussen een BMX-baan en een skatepark te realiseren. Het is de bedoeling om in het eerste kwartaal van 2022 te beginnen met de aanleg van de baan. Het initiatief werd positief ontvangen.
5. Woningbouwontwikkelingen
Hier kregen inwoners informatie over lopende woningbouwprojecten, zoals de ontwikkeling van voormalige Ebbe en Vloed langs de Mariniersweg en de ontwikkeling van het voormalig gemeentehuis. Wat voor woningen komen er overal? Wanneer wordt er gebouwd? Veel vragen gingen ook over of er meer betaalbare woningen gerealiseerd konden worden. Ook gaven inwoners aan dat ze eerder bij nieuwe ontwikkelingen betrokken willen worden.
6. Tips en tops
Met ‘geeltjes’ konden mensen op een kaart van Oude-Tonge aangeven welke ideeën zij hebben voor een specifieke locatie. Hier werd onder andere aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid op de Molendijk (bijvoorbeeld met een verkeersspiegel op de hoek Molendijk/Voorstraat) en het helpen van de huisarts om te verhuizen naar een locatie met meer parkeerruimte. Ook werd geopperd om de Stationsweg alleen toegankelijk te maken voor bestemmingsvrachtverkeer.
Reacties na afloop van de inwonersbijeenkomst
Ada Grootenboer-Dubbelman, burgemeester:
“We kijken met elkaar terug op een goede constructieve avond, maar wij hebben als gemeente nog veel te doen om het beschadigde vertrouwen terug te winnen. Ik proefde ook de behoefte aan meer daden en ook sneller resultaten. ‘Dat is begrijpelijk maar ook makkelijker gezegd dan gedaan. Niet alles kunnen we, als gemeente zelf beïnvloeden en procedures duren vaak langer dan we zouden willen. Betrouwbaar zijn betekent ook eerder gemaakte afspraken nakomen. Er zijn bij de gemeente zeker verbeteringen mogelijk, vooral op het vlak van communicatie. Daar gaan we mee aan de slag. Een goed begin is het halve werk, is het gezegde. Maar de ‘tweede helft’ is misschien wel belangrijker dan de eerste.”
Mariska van der Made, inwoner Oude-Tonge:
“Ik vond de avond positief. Goed dat de gemeente open lijkt te staan voor de negativiteit die momenteel onder veel inwoners leeft. Jammer dat sommige mensen die op social media een heel uitgesproken mening hebben niet aanwezig waren. Ik heb mijn zorgen kunnen uitspreken over de infrastructuur, verkeerstoename en – veiligheid, mede door de uitbreiding van het bedrijventerrein. Gerustgesteld ben ik echter niet. Nog steeds heb ik het gevoel dat het probleem onderschat wordt en dat hierin achter de feiten wordt aangelopen. Ik begrijp dat er niet zomaar grote stappen genomen kunnen worden, maar waarom wachten tot het probleem er is? Anticipeer vooraf op de toestroom van het verkeer.”
Petra ’t Hoen, raadslid:
“De goede opkomst bevestigt dat deze avond hard nodig was. Er is grote onrust over de komst van nieuwe bedrijven op het bedrijvenpark. Daarbij zijn er zorgen over de toename van vrachtverkeer, afwikkeling naar de N59 en de veiligheid voor fietsers aan de Stationsweg. Ook het woningtekort leeft. Er lijkt niets te gebeuren voor de kleinere beurs, voor onze jongeren. Woningbouw in bijvoorbeeld de Heerenpolder zou een oplossing kunnen zijn. Men voelt zich niet gehoord: wél de lasten zoals milieubelastende bedrijven en windmolens, maar niet de lusten zoals meer sociale woningbouw. Graag een vervolgavond met dorpsraad waarbij inwoners niet alleen grieven kunnen brengen, maar ook antwoord, uitleg en toekomstperspectief voor Oude-Tonge kunnen horen.”
Vragen en antwoorden
Bij de inwonersavond zijn er veel vragen gesteld en is door de collegeleden, directie en andere medewerkers van de gemeente ook geprobeerd zo veel mogelijk antwoord te geven.
We zien als gemeente wel dat er veel vragen leven. Daarom hebben we een speciale pagina op onze website aangemaakt: www.goeree-overflakkee.nl/infooude-tonge met bijbehorend e-mailadres: inwonersbijeenkomst@goeree-overflakkee.nl. De komende periode vullen we deze pagina verder met onder andere vragen en antwoorden. Ook worden hier de notities van de verschillende gesprekstafels geplaatst. Welke vragen werden er dan gesteld? Hieronder de tot 10 november ontvangen vragen en de antwoorden daarop:
We zien dat jongeren wegtrekken uit Oude-Tonge, omdat er te weinig starterswoningen zijn en gebouwd worden. Wat kan de gemeente hier mee?
We zien dat een tekort aan starterswoningen op heel Goeree-Overflakkee speelt, en zelfs ook landelijk een groot probleem is. De gemeente heeft zelf beperkt gronden in eigendom. De mogelijkheden om zelf actief starterswoningen te realiseren zijn daarom beperkt. Wel zijn er diverse woningbouwprojecten in Oude-Tonge waarvan de gronden in eigendom zijn van ontwikkelaars of andere initiatiefnemers. Denk aan het voormalige campingterrein aan het Handelsterrein. Bij deze ontwikkelingen worden er door de gemeente randvoorwaarden opgesteld, zodat er ook voldoende betaalbare woningen moeten worden gerealiseerd.
Wat doet de gemeente om het verkeer rond Oude-Tonge in betere banen te leiden?
Het verkeer in en rond Oude-Tonge heeft al enige tijd onze aandacht. Daarbij hebben we onze eigen wegen binnen de ‘bebouwde kom’, maar hebben we buiten de bebouwde kom ook te maken met wegbeheerders als Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland. Vorig jaar is de actualisatie van het Verkeerscirculatieplan Oude-Tonge vastgesteld in de raad, waarin zeven ‘knelpunten’ zijn benoemd waar de verkeerssituatie moet worden aangepakt. Per knelpunt is gekeken naar welke maatregelen er genomen moeten worden en daar wordt uitvoering aangegeven. Momenteel worden de werkzaamheden aan de rotonde Stationsweg/Tramweg/Eisenhowerlaan (mei 2022) en de kruising N498/Oudelandsedijk/Magdalenadijk (juni 2022) voorbereid. (zie ook artikel informatiestands).
Daarnaast zien we ook dat er zorgen zijn over de toename van vrachtverkeer. Bij elke nieuwe ontwikkeling, met bijbehorende vergunningsaanvraag, is het een voorwaarde dat goed wordt gekeken naar de ‘impact’ van zo’n ontwikkeling, onder meer naar de doorstroming en de verkeersveiligheid. Momenteel zijn we ook bezig met verkeerstellingen, in het licht van de ontwikkelingen op het bedrijvenpark.
Als u zelf in deze kern woonachtig zou zijn, zou u dan ook de bioboardfabriek hebben toegestaan? (Vraag aan het college beantwoord door wethouder Tea Both)
Ik kan mij voorstellen dat inwoners zich dit af kunnen vragen. Ook in algemene zin: in hoeverre nemen collegeleden hun persoonlijke belangen mee in hun besluit? Maar daar kan ik duidelijk in zijn. Het handelen van ons college, ook ten aanzien van het initiatief van de bioboardfabriek, is altijd gericht op het belang van de gehele gemeente, de organisaties, ondernemers én alle inwoners. Dus ja, als ik zelf in Oude-Tonge zou wonen, zou het besluit niet anders zijn geweest.
Bij een aanvraag of initiatief verdiep ik mij als wethouder eerst in de materie. De hoofdvraag daarbij is natuurlijk wat het initiatief toevoegt aan onze samenleving, onze gemeente. En voor wat betreft de bioboardfabriek gaat dat ook over duurzaamheid. De gemeente vindt duurzame initiatieven belangrijk, om zo te werken aan de verbetering van het klimaat. En dat gaat over de toekomst van ons allemaal.
Bij een afweging met veel verschillende belangen kunnen er besluiten genomen worden waar niet iedereen het mee eens is. Of waar zorgen over zijn. Dat mag en kan. Daarom is het belangrijk om goed met elkaar in gesprek te blijven.
Wat wordt er gedaan tegen de “verrommeling” bij het autobedrijf aan de Magdalenadijk?
Onze medewerker Toezicht en Handhaving heeft hier de aandacht voor en heeft al diverse acties ondernomen. De afgelopen periode zijn er verschillende autowrakken door een opkoper weggehaald. Ook zijn er ruim 200 autobanden afgevoerd en is de eigenaar druk bezig om oud ijzer in containers op te slaan.
Er loopt ook een bouwaanvraag voor een nieuwe loods. De eigenaar heeft inmiddels goedkeuring gekregen op het onderdeel constructie. Voor de overige onderdelen van de aanvraag is nog meer informatie nodig (stand 11 okt.) De verwachting is dat voor het einde van 2021 begonnen kan worden met de bouw hiervan. Zo kunnen de bermen verder vrij gemaakt worden van autowrakken en worden opgeslagen in de nieuwe loods.
De oude garages aan de Dabbestraat/Arendstraat zien er niet uit. Wat wordt hieraan gedaan door de gemeente?
De panden zijn particulier eigendom en de eigenaar is verantwoordelijk voor de staat van onderhoud. De mogelijkheden van de gemeente zijn beperkt op dit vlak. De gemeente is wel bezig met het maken van een gebiedsvisie voor dit hele gebied. Hierbij zijn ook de eigenaren, dorpsraad en andere belanghebbenden betrokken. Er wordt onderzocht wat nodig is om het gebied meer open en leefbaarder te maken. Hiermee is een grote investering gepland. Als de plannen in de gebiedsvisie niet haalbaar blijken, gaat de eigenaar aan de slag met het achterstallig onderhoud. Er worden momenteel de nodige stappen gezet in dit proces, maar het vraagt een zorgvuldige aanpak.
Wanneer wordt begonnen met de bouw van het nieuwbouwproject op de locatie van het voormalige gemeentehuis?
Dit is een project van Oost West Wonen en de Estea Zorggroep. Er is tijd nodig om de exploitatie in relatie met het bouwplan sluitend te krijgen. Als gemeente zijn we bij dit project alleen verkoper van het onroerend goed.
Wie bepaalt waar er nieuwe woningen komen? Is dat de provincie of de gemeente?
Waar er woningen gebouwd mogen worden, wordt bepaald in het bestemmingsplan. De gemeente stelt een bestemmingsplan vast. Wel heeft de provincie regels waar het bestemmingsplan aan moet voldoen. Voor het realiseren van wat grotere woonwijken buiten het dorpsgebied is vaak de instemming van de provincie nodig.
Wat zijn de plannen voor het voormalige terrein aan de Capelleweg?
De bedoeling is dat dit gebied wordt herontwikkeld met woningbouw. De gemeente is nu (eind okt. 2021) nog bezig met het vaststellen van uitgangspunten. Vervolgens kan er een plan worden uitgewerkt en kan er een nieuw bestemmingsplan worden gemaakt.
Waarom komen er recreatiewoningen bij DBGC? En geen starters- en/of seniorenwoningen?
Al jaren terug is dit zo in het bestemmingsplan opgenomen. Deze gronden zijn eigendom van een projectontwikkelaar. Daarnaast is het ook de vraag of dit de meest logische plek is voor woningbouw. Bij voorkeur worden woningen toch dichter bij het dorp gebouwd.
Een vraag over de nieuwbouw Oostdijk. Kan dit nog gewijzigd worden? Dit wordt echt veel te hoog en bewoners achter zijn de dupe.
Voor dit plan heeft de gemeente een vergunning verleend. De gemeente kan het niet meer terugdraaien.
De Voorstraat verloedert, maar tegelijkertijd worden wel plannen van de Heerenpolder gepresenteerd. Heeft de gemeente in deze een strategische aanpak?
De gemeente heeft nog geen plannen voor de Heerenpolder. De woningen die daar nu gebouwd worden zijn nodig om de sanering van de bedrijven daar mogelijk te maken.
Kan er iets gedaan worden aan de rode lampjes die ’s nachts flikkeren aan de windmolens?
Alleen de windmolens van Windpark Krammer, gelegen op Schouwen-Duiveland, zijn voorzien van obstakelverlichting. Binnen enkele weken wordt de obstakelverlichting uitgeschakeld. De verlichting gaat alleen aan wanneer een vliegtuig wordt gedetecteerd.
Hoe wordt Oude-Tonge gecompenseerd voor de bioboardfabriek?
Hier vindt geen compensatie voor plaats. Het is in algemene zin ook niet mogelijk om een compensatiebetaling te vragen voor ruimtelijke ontwikkelingen. Dat zou betekenen dat planologische ontwikkelingen gekocht kunnen worden en dit is wettelijk niet toegestaan.
Hoe wordt Oude-Tonge gecompenseerd voor de staalslakken?
Hier vindt geen compensatie voor plaats. Als gemeente hebben we ook geen toestemming voor de staalslakken gegeven, want dat hoefde niet. Staalslakken zijn een grondstof en mogen volgens bouwbesluit ingezet worden als aan voorwaarden wordt voldaan en volgens juiste toepassing. Het realiseren van de verharding duurt alleen veel langer dan vooraf was voorzien. DCMR en waterschap controleren – in nauwe samenwerking met de gemeente - de staalslakken met een hoge frequentie. We ondernemen actie als het nodig is.
Is het mogelijk om bij een nieuw te vestigen bedrijf in de anterieure overeenkomst op te laten nemen dat het bedrijf de verplichting heeft een honderdtal werknemers aan te stellen en in die overeenkomst ook op te nemen dat het bedrijf verantwoordelijk gesteld wordt voor het huisvesten van deze werknemers?
Nee. Dat is niet mogelijk. In een dergelijke overeenkomst kunnen alleen afspraken worden gemaakt over het vergoeden van gemeentelijke kosten bij de planontwikkeling, bijvoorbeeld kosten van werknemers van de gemeente die het plan moeten beoordelen.
Ook in een andere overeenkomst kunnen dergelijke afspraken niet gemaakt worden. De overheid kan bedrijven niet verplicht een minimaal aantal werknemers aan te nemen en kan bedrijven ook niet verplicht deze werknemers te huisvesten.
Welke actie wordt er ondernomen om geuroverlast van de biovergistingsfabriek te voorkomen?
De aanvrager/initiatiefnemer van de fabriek heeft aangegeven dat de biovergisting een gesloten proces is, wat in het pand zelf plaatsvindt. Volgens aanvrager zal er geen sprake zijn van geuroverlast. De Milieudienst DCMR behandelt de vergunningaanvraag en kijkt dan ook bewust naar geur. De milieudienst zal ook onderzoeksrapporten naar geur opvragen bij deze aanvraag. Vervolgens zullen milieu(maatwerk)voorschriften worden gesteld ten aanzien van het aspect geur. De milieudienst zal toezien en controleren op deze voorschriften en indien nodig metingen verrichten.
Wat is een bestemmingsplan nog waard, als je er zo makkelijk van kunt afwijken?
Het bestemmingsplan beschrijft slechts welke ontwikkelingen er zonder nadere toestemming van de gemeente zijn toegestaan. Een bestemmingsplan is in zoverre geen document dat garandeert dat er nooit andere ontwikkelingen dan die het bestemmingsplan toelaat kunnen plaatsvinden. Er kan altijd met een vergunning worden afgeweken van het bestemmingsplan of er kan een nieuw ruimer of beperkter bestemmingsplan worden vastgesteld. Wel geldt in dat geval dat de gemeente moet motiveren of de afwijking of wijziging van het bestemmingplan toelaatbaar is. Hierbij is het toetsingskader de goede ruimtelijke ordening.
Het bestemmingsplan zegt dus alleen iets over wat in ieder geval is toegestaan. Het is geen document waaruit kan worden afgeleid dat er nooit andere ontwikkelingen dan die het bestemmingsplan toelaat kunnen plaatsvinden.
Waar gaan arbeidsmigranten gehuisvest worden. Is hier aandacht voor?
Door de gemeenteraad is een paraplubestemmingsplan vastgesteld, waardoor huisvesting van arbeidsmigranten in reguliere woningen niet meer mogelijk is. Op dit moment is het beleidsplan “Huisvesting arbeidsmigranten” in voorbereiding. Hierin worden de ruimtelijke mogelijkheden aangegeven voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Locaties zijn nog niet bekend.
Kun je als gemeente aansturen op meer sociale woningbouw en zo ja wie van de gemeente wil dit in samenwerking met de woningbouwvereniging organiseren?
Jaarlijks worden door de gemeente, de woningbouwcorporatie en de huurdersverenigingen prestatieafspraken afgesloten. De bouw van sociale huurwoningen maakt hier onderdeel van uit. De bouw van meer sociale huurwoningen is mede afhankelijk van de behoefte per woonkern in de investeringsmogelijkheden van de corporatie. Doelstelling van de genoemde partijen is wel dat de sociale huurvoorraad de komende jaren gaat toenemen. In Oude-Tonge zijn daar ook plannen voor.
Door gespreksleider is aangegeven dat 18% van alle nieuwbouw in Oude-Tonge plaatsvindt. Vraag is nu hoe men gekomen is aan het percentage van 18% voor Oude Tonge ten opzichte van de totale nieuwbouw in de gemeente?
Jaarlijks wordt het woningbouwprogramma vastgesteld en ter goedkeuring voorgelegd aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. In het woningbouwprogramma worden de plannen benoemd die voor de komende jaren op het programma staan. Over de cijfers: tot en met 2025 staan er in de hele gemeente 1637 nieuwbouwwoningen gepland (zeker en waarschijnlijk), in Oude-Tonge onder andere bij het voormalige gemeentehuis (61), aan de Capelleweg (81), Handelskade (44) , De Dijkgraaf (44), Heerendijk (12) en het Sluishuys (24). Met ook kleinere projecten komen we op 18%.
Kunnen we zonder projectontwikkelaars of investeerders bouwen zodat de woningen betaalbaar blijven?
Nee, de gemeente heeft gekozen voor een faciliterend grondbeleid. Daarbij stelt de gemeente de kaders (in de vorm van een bestemmingsplan) voor de ontwikkeling vast, maar zijn derden (zoals ontwikkelaars of woningcorporaties) verantwoordelijk voor de realisatie. Als gevolg daarvan is het niet mogelijk zonder projectontwikkelaars of investeerders te bouwen.
Waar worden de werknemers van de toekomstige bioboardfabriek en toekomstige nieuwe bedrijven gehuisvest?
Deze werknemers kunnen als zij dat willen een beroep doen op de bestaande woningvoorraad. Als dit arbeidsmigranten zouden zijn, dient huisvesting uiteraard in overeenstemming met dat nieuwe beleid te zijn.
Hoe wordt Oude-Tonge gecompenseerd voor de windmolens?
De gemeente is in samenspel met de dorpsraad bezig met compensatiemogelijkheden, omdat het inderdaad zo is dat een deel van de windopgave gerealiseerd is het oostelijke deel van de gemeente. Een voorbeeld van deze compensatie is de multifunctionele sportkooi. Andere compensatiemogelijkheden zijn momenteel nog in voorbereiding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gebiedsgerichte aanpak van het centrumgebied.
Daarnaast heeft Windpark Krammer een windfonds. Van elke opgewekte MWh aan elektriciteit door Windpark Krammer wordt € 0,50 aan het Windfonds gedoneerd. Ieder jaar gaat hiervan circa €90.000,- naar duurzame projecten uit de kernen Bruinisse, Anna-Jacobapolder en Sint-Philipsland en Oude- en Nieuwe Tonge. Ook naar projecten in Oude-Tonge. De dorpsraad ontving een bijdrage voor het realiseren van een ‘solarbank’ bij de multi(functionele) sportkooi in Oude-Tonge. En basisschool de Nobelaer kreeg een bijdrage voor de vernieuwing van het schoolplein. Daarnaast ontvangt de dorpsraad vanuit Windpark Battenoert € 2.000,- per jaar.
Overigens is voor de windparken in onze gemeente recent het Windfonds Goeree-Overflakkee opgericht. Van dat geldt gaat een deel rechtstreeks naar omwonenden en een ander deel naar duurzame projecten op Goeree-Overflakkee. Hier kan een beroep op worden gedaan, voor projecten binnen een straal van 3,5 km van de windparken, op basis van projectvoorstellen. Vanaf 2022 worden de eerste gelden gestort in het Windfonds Goeree-Overflakkee.
Ik heb deelgenomen aan een gesprekstafel op 28 september 2021 en wil graag het verslag lezen. Kan dat?
Dat kan. Als u een mail stuurt naar communicatie@goeree-overflakkee.nl, waarin u aangeeft van welke tafel u het verslag wil, dan krijgt u de geanonimiseerde versie van het gespreksverslag.
Hoe wordt bij de toename van verkeer op het bedrijventerrein rekening gehouden met fietsverkeer/schoolgaande kinderen?
Er komt een vrijliggend fietspad langs het busstation. Ook wordt de voorrangssituatie aangepast bij de rotonde nabij het busstation, waardoor fietsers voorrang krijgen. Deze plannen worden in het eerste halfjaar van 2022 gerealiseerd.
Wat kan er gedaan worden aan de snelheidsovertredingen op de Stationsweg?
Als gemeente zijn we momenteel bezig om kijken naar fiets- en voetgangersoversteken op de Stationsweg om de snelheid eruit te halen. Ook vanuit het VCP Oude-Tonge worden in 2022 twee deelprojecten gerealiseerd, namelijk rotonde Stationsweg/Tramweg/Eisenhowerlaan en het aanbrengen van twee plateau’s op de kruising N498-Oudelandsedijk.
Is een zebrapad op de Stationsweg mogelijk?
Nee, er is sprake van een beperkt aantal voetgangersbewegingen. Er wordt wel op de Stationsweg, ter hoogte van de Julianastraat en de Kolfweg een middengeleider geplaatst om de voetgangers-/fietsersoversteek in twee etappes plaats te laten vinden. Daardoor ‘buigt’ de Stationsweg iets uit (er is geen sprake meer van een rechte lijn) en dat heeft ook een snelheidsremmend effect.
Is een vrachtwagenparkeerplaats een mogelijkheid?
Voor het realiseren van een vrachtwagenparkeerplaats zijn we afhankelijk van de ruimtelijke ontwikkelingen en de behoefte, die momenteel niet helder is. Als we een parkeerterrein voor vrachtwagens ontwikkelen, willen we het een dynamisch karakter geven om te voorkom dat de parkeerplaats voor langparkeren wordt gebruikt. Maximaal 4,5 uur is voor zo’n parkeerplaats de grens, want de bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het langdurig parkeren van vrachtauto’s. Ook zijn er in de regio truckparkings.
Kan via google maps de route naar BPO worden gewijzigd? Nu wordt de oude weg weergegeven, dit wijzigen in route N59.
Dit aspect zal nader worden beoordeeld. Momenteel geven serviceproviders de juiste route weer in de navigatiesystemen. Alleen is het afhankelijk van de gebruikte kaartversies die automobilisten gebruiken of zij over de juiste routes worden geleid.
Er zijn verkeerstellingen rond bedrijvenpark Oostflakkee, Waarvoor is dit?
Verkeerstellingen worden doorgaans uitgevoerd om een inschatting te maken waar het verkeer zich concentreert en waar mogelijk overlast ontstaat en welke oplossing daarvoor zinvol is. Maar ook voor de (milieu)belasting van een weg zijn verkeerstellingen noodzakelijk.
Er is sprake van slecht zicht door parkeervakken op Julianastraat/Stationsweg. Kan dit worden aangepast/verbeterd?
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van het VCP-Oude-Tonge.
Hoe lang mogen bouwstraten gehanteerd blijven. Bouwstraten bij Handelskade en wijk Crispijn zijn erg slecht. Kunnen deze hersteld worden?
Bouwstraten moeten altijd dusdanig worden onderhouden dat ze veilig zijn, vooral als deze bouwstraten nog een openbare functie hebben. De betrokkenen en de gemeente houden dit in de gaten.
Kan er meer aan onkruidbestrijding worden gedaan?
Er zijn afspraken over de kwaliteit van het openbare groen. Dat wordt ook gecontroleerd met schouwmomenten. Zo nodig wordt er bijgestuurd. Moeilijk beheerbare locaties zoals obstakels en verkeersdruppels hebben de aandacht. Er wordt gekeken om het aantal obstakels te verminderen en verkeersdruppels te voorzien van een onkruidvrije vulling.
Speelvoorziening aan Eisenhowerlaan en President Wilsonstraat zijn al heel oud! Kunnen hier moderne speelvoorziening voor terug geplaatst worden?
Alle speeltoestellen worden elk jaar geïnspecteerd. Aan de hand van deze inspectie wordt een vervangingslijst samengesteld. Kapotte en niet meer repareerbare toestellen hebben daarbij prioriteit om deze te vervangen. Er wordt dan gelijk naar de totale speelvoorziening gekeken. Zo zijn de laatste paar jaar de speelvoorzieningen aan de Julianastraat, Wilhelminastraat, Lincolnplein/Rooseveldstraat en de Melkweg al gemoderniseerd. Voor volgend jaar staan de oude metalen schommels op voor vervanging. Het gebied rondom de heuvel zal dan ook worden aangepakt.
Kan er mooi groen aangebracht worden tussen de twee appartementencomplexen aan de Handelskade?
Hier is nieuwe woningbouw gepland. Het bestemmingsplan is binnenkort of is hiervoor al in procedure.
Aangebrachte Jodensterren graag verwijderen op verzamelcontainers op het Stoofplein. Is dit mogelijk?
Deze zijn verwijderd.
We zien dat PMD-zakken dagen van te voren worden opgehangen, is dit toegestaan?
Nee dit is niet toegestaan. Wanneer dit gebeurt kan melding worden gedaan bij de RAD. Zij zetten dan onze Afvalcoach in om te informeren, motiveren en herhaling te voorkomen. Uiteindelijk kan ook Handhaving worden ingezet.
Waarom verzamelen wij op deze manier als andere gemeenten er al weer mee gestopt zijn?
Deze manier van inzamelen wordt veel gebruikt in Nederland en er komen nog steeds gemeenten bij. In Goeree-Overflakkee wordt deze manier van inzamelen volgend jaar door de gemeenteraad geëvalueerd. Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie kan ervoor gekozen worden om PMD met minicontainers (kliko’s) in te zamelen. Voor het restafval kan dan gebruik worden gemaakt van (nog te plaatsen) verzamelcontainers.
Kapvergunning Stationsweg, waarom moeten deze bomen gekapt worden?
Bomen zijn in slechte staat en geven veel schade aan de aanwezige bestrating en riolering (wortelgroei) Er komen nieuwe bomen voor terug op locatie en rest wordt gecompenseerd. Bram: kun jij aangeven waar we compenseren. De resterende bomen worden geplant nabij de bushalte en aan de overzijde van de Stationsweg.
Welke bedrijven gaan zich vestigen op het bedrijventerrein, is dit al bekend?
Bedrijvenpark Oostflakkee kan deze vraag het beste beantwoorden. Op hun website www.bedrijvenparkoostflakkee.nl is meer informatie te vinden over een aantal bedrijven. Het is aan bedrijven zelf om te communiceren of ze op een locatie zich willen vestigen, dat is niet aan ons als gemeente. Bij vergunningstrajecten of bestemmingsplanwijzigingen hebben wij als gemeente wel een rol en dat wordt via de officiële kanalen dan bekendgemaakt.
Verzoek is te blijven communiceren over de rechtstreekse wegaansluiting op de N59 en of eventuele infrastructurele knelpunten bij de rotonde. Is dit mogelijk?
De N59 en de N498 zijn wegen die in beheer zijn van de provincie. Als gemeente vinden we het belangrijk om bij de provincie aan te geven wat de knelpunten zijn en welke oplossingen wij zien. We vinden het zelf ook heel belangrijk dat er goed wordt gecommuniceerd over de plannen en ontwikkelingen van deze wegen. Juist daarom is onze communicatieafdeling betrokken bij overleggen met de provincie.
Is het mogelijk om te blijven communiceren over de locaties waar arbeidsmigranten gehuisvest gaan worden Kan dit?
De gemeente huisvest zelf geen arbeidsmigranten. In principe is het aan een initiatiefnemer zelf om de ‘omgeving’ te informeren over zijn of haar plannen. De gemeente komt in beeld als er vergunningen nodig zijn, of bijvoorbeeld een aanpassing van het bestemmingsplan. In dat geval heeft de gemeente wel een taak om dit te communiceren. Dat gebeurt via de gemeentelijke pagina’s in de krant (bij aanvragen en verlening/afwijzing vergunning, aanpassing bestemmingsplan), en bij grotere ontwikkelingen ook via bijeenkomsten en inwonersbrieven.
.
Daarnaast is er recent een beleidsplan vastgesteld rond de huisvesting van arbeidsmigranten, waarin meer de kaders zijn aangegeven waarin huisvesting is toegestaan.
Nogmaals toelichten hoe de stemming (verklaring van geen bedenkingen bioboardfabriek) in de raad verliep? Gevoel dat e.e.a. niet klopte;
U doelt hierbij op de stemming in de gemeenteraadsvergadering van 20 mei 2021 over de verklaring van geen bedenkingen voor de voorgenomen bouw van een bioboardfabriek en een composteerinrichting op het Bedrijvenpark Oostflakkee te Oude-Tonge. Deze verklaring gaat over enkele punten waarop de aanvraag afwijkt van het bestemmingsplan. Het vergunningenproces ligt bij de Provincie Zuid-Holland. De vraag die bij de gemeenteraad voorlag was of een fabriek die groter is en een hogere milieucategorie heeft dan het bestemmingsplan al toelaat ruimtelijk aanvaardbaar is.
Vanwege de coronamaatregelen vergaderde de gemeenteraad op die avond digitaal. Dat kan hij doen op basis van een tijdelijke wet. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo moet ieder lid afzonderlijk digitaal toegang hebben tot de beraadslaging en stemming en moeten de leden zichtbaar en hoorbaar herkenbaar zijn, zodat hun identiteit kan worden vastgesteld.
Helaas viel de internetverbinding van een raadslid kort voor de stemming weg. Dat was domme pech. Het lukte hem ook niet meer om dat te herstellen. Omdat het dan niet mogelijk is om de identiteit vast te stellen kon hij zijn stem niet uitbrengen. Waarom is de stemming niet gestopt en naar een later tijdstip verplaatst? Het uitvallen van de internetverbinding van een enkel raadslid zorgt ervoor dat hij of zij niet meer deelneemt aan de vergadering. Het wegvallen van de verbinding is, volgens de tijdelijke wet die digitaal vergaderen mogelijk maakt, geen reden om de stemming uit te stellen.
Is er een visie voor Oude-Tonge, en zo ja wanneer wordt deze gedeeld met de inwoners?
Er zijn verschillende documenten waarin een visie voor Oude-Tonge is te vinden, maar er is geen sprake van één visie voor heel Oude-Tonge.
Het groen aan de Handelskade ziet er onverzorgd en rommelig uit. Kan dit worden opgeknapt?
Hier zijn we mee bezig. We zijn in gesprek over een goede aanpak van de plantvakken.
Er is sprake van overvolle publieksprullenbakken bij de AH, is hier iets aan te doen?
Dit signaal is opgepakt en we zijn frequenter gaan legen
Het straatwerk van de Molenweg (ingang Molenpolder) is heel onregelmatig. Kan dit worden hersteld?
Dat is opgelost.
Vraag en antwoord stand van zaken vergunningsaanvraag Bioboardfabriek, datum 17-2-2022
Vraag:
Na veel onduidelijkheid en een bijeenkomst georganiseerd door gemeente Goeree-Overflakkee m.b.t. o.a. de biofabriek is het nu al een aantal maanden stil.
Bij mijn weten is er nog steeds geen vermelding in de krant geweest waarop eventueel bezwaar ingediend kan worden?
Kunt u mij s.v.p. informeren over de stand van zaken, zodat de inwoners van Oude-Tonge ook op de hoogte zijn?
Antwoord:
Beste meneer/mevrouw,
In reactie op uw vraag informeren wij u hierbij over de laatste stand van zaken inzake de vergunningaanvraag van de Bioboard fabriek.
De vergunning is in twee aanvragen gefaseerd ingediend:
Fase 1: activiteit milieu, en handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.
Fase 2: activiteit bouwen en aanleggen inrit.
Belangrijk om te vermelden is dat er verschillende overheidsinstanties bij de aanvraag betrokken zijn. Er is sprake van een uitgebreide procedure die valt onder de bevoegdheid van de provincie Zuid-Holland. De provincie neemt in dit dossier dus het uiteindelijke besluit. De DCMR coördineert en behandelt (namens de provincie) de aanvraag.
Het besluit met betrekking tot fase 1 wordt waarschijnlijk binnen enkele weken gepubliceerd door de Milieudienst Rijnmond (DCMR). De publicatie zal in de Staatscourant gebeuren, maar de afspraak is gemaakt om dit ook in de bekendmakingen en de website van de gemeente te doen. Dit is zo gevraagd aan de DCMR, zodat alle inwoners kennis kunnen nemen van de publicatie.
Het is nog niet bekend wanneer fase 2 van de aanvraag gepubliceerd gaat worden. Deze aanvraag is op dit moment in behandeling bij de DCMR. De gemeente heeft in dit kader een adviesverzoek gekregen. De gemeente is advies gevraagd over de uitstraling van het gebouw, het afwijken van het bestemmingsplan en de ruimtelijke inpassing (onder meer welstandseisen). Dit adviesverzoek is een wettelijke verplichting. De provincie zal het advies van de gemeente meenemen in haar uiteindelijke besluitvorming.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.