Inrit aanleggen

Voor het aanleggen van een inrit heeft u een omgevingsvergunning nodig. Het aanleggen van de inrit moet door de gemeente worden gedaan. De kosten die hieraan verbonden zijn worden bij de aanvrager in rekening gebracht.
U vraagt een omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket.

Let op

Heeft u in 2023 een vergunning aangevraagd? Dan gelden voor u mogelijk andere regels.

Omschrijving

Als u een inrit wilt maken bij uw bedrijf of huis heeft u een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u een inrit wilt maken van de weg naar uw garage. Of voor een inrit over water, zoals over een sloot. Een bestaande inrit mag u niet zonder vergunning veranderen.

Kosten

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een inrit kost € 100,00.

Voorwaarden

Zonder omgevingsvergunning mag u niet:

  • een inrit maken vanaf de weg
  • de weg veranderen (door bijvoorbeeld de stoep te verlagen)
  • een bestaande inrit veranderen

Aanpak

Zo vraagt u een vergunning aan voor het aanleggen van een inrit:

  • Ga naar het Omgevingsloket.
  • Doe de vergunningcheck. U kunt de vergunning daarna meteen aanvragen.
  • Log in: 
    • voor uzelf: met DigiD
    • voor een bedrijf: met eHerkenning
  • Doorloop de aanvraag
  • Stuur alle gevraagde gegevens mee. U heeft een foto of situatietekening nodig van de bestaande en de nieuwe situatie

Voor het maken van een goede situatietekening kunt u gebruik maken van de websites Basiskaart van Nederland of Kadastrale Kaart. U kunt via een printscreen of een knipprogramma een uitsnede maken van de omgeving van de uitweg. U kunt daarop vervolgens de locatie en maatvoering van de inrit aangeven . 

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Bezwaar en beroep

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.