Melding maken over een (particuliere) verhuurder
Zoekt of huurt u een woning van een (particuliere) verhuurder? En vindt u dat de verhuurder ongewenst gedrag vertoont, zoals discrimineren of bedreigen. Of de verhuurder vraagt te hoge borg of oneerlijke servicekosten. Bij de gemeente kunt u dit melden.
Omschrijving
U kunt klachten over uw verhuurder (of van een verhuurbemiddelaar) melden bij de gemeente. Bijvoorbeeld:
- Uw verhuurder discrimineert.
- Uw verhuurder bedreigt iemand.
- U heeft geen schriftelijk huurcontract gekregen.
- U heeft geen schriftelijke informatie gekregen over:
- rechten en plichten van huurder én verhuurder
- contactgegevens van de verhuurder
- een jaarlijkse toelichting op de servicekosten (als er servicekosten zijn)
- In het huurcontract staat niet hoeveel punten uw woning waard is. Het gaat om punten volgens het Woningwaarderingsstelsel (WWS). Dit geldt voor contracten vanaf 1 januari 2025.
- De huur is te hoog. Heeft uw woning volgens het WWS minder dan 187 punten? Dan moet de huurprijs passen bij het aantal punten. Controleer op de website van de huurcommissie of uw huur te hoog is. Let op: de gemeente kan de verhuurder niet dwingen om de huurprijs te verlagen. De gemeente kan de verhuurder wel een boete opleggen. Wilt u een lagere huur? Dan kunt u dat vragen aan de huurcommissie.
- De jaarlijkse huurverhoging is hoger dan 5 procent (sociale huur), 7,7 procent (middenhuur) of 4,1% (vrije sector). Lees op Rijksoverheid.nl of u een woning heeft in de sociale huur, de middenhuur of de vrije sector.
- De waarborgsom is te hoog (meer dan 2 keer de maandelijkse huurprijs).
- De servicekosten zijn te hoog.
Komt u uit een ander EU-land, en werkt u tijdelijk in Nederland? Meld het bij de gemeente als:
- de huurovereenkomst en het arbeidscontract 1 document zijn.
- alle schriftelijke informatie die bij het huurcontract hoort, is geschreven in een taal die u als arbeidsmigrant niet begrijpt.