Het is mogelijk als vader of moeder het ouderschap te ontkennen. Meestal moet u hiervoor naar de rechtbank. U heeft dan een advocaat nodig. Soms kan de moeder ook een akte van ontkenning aanvragen bij de gemeente.

Omschrijving

Als de moeder van een kind getrouwd is, dan wordt haar echtgenoot de vader van het kind. Dit geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Bij lesbische stellen wordt de partner de duomoeder van het kind. Het kind moet dan verwekt zijn door kunstmatige bevruchting met behulp van een anonieme zaaddonor.

Het is mogelijk om het ouderschap te ontkennen. Bijvoorbeeld omdat de echtgenoot niet de biologische vader van het kind is. Of omdat de duomoeder geen rol in de verzorging of opvoeding van het kind heeft gespeeld. De moeder, vader/duomoeder en het kind kan ontkenning van het ouderschap aanvragen.

Kosten

Informeer bij uw advocaat naar de kosten.

Voorwaarden

De procedure voor het vaststellen van het ouderschap via de rechtbank leest u op Rechtspraak.nl.

De moeder kan soms ook via de gemeente het ouderschap ontkennen. Dit kan als de partner overleden is of als u gescheiden bent. De wettelijke moeder vraagt dan een akte van ontkenning aan.

De voorwaarden om het ouderschap van de vader via de gemeente te ontkennen zijn:

  • U bent de wettelijke moeder van het kind.
  • Het kind is nog niet 1 jaar oud.
  • De man van wie u het ouderschap wilt ontkennen, was uw echtgenoot of geregistreerd partner.
  • De man is overleden binnen 306 dagen voor de geboorte van uw kind.
  • U leefde gescheiden van de man vanaf de 306e dag vóór de geboortedatum van uw kind.

De voorwaarde om het ouderschap van de moeder via de gemeente te ontkennen is:

  • De moeder en de duomoeder leven sinds de kunstmatige donorbevruchting gescheiden (van tafel en bed).
Aanpak

Zo vraagt u ontkenning van het ouderschap aan:

Zo vraagt u een akte van ontkenning aan:

  • Neem contact op met de gemeente.
AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.