Ontwerpbestemmingsplan Regionaal bedrijventerrein Oude-Tonge

Terugblik inloopbijeenkomst ontwerpbestemmingsplan Regionaal bedrijventerrein Oude-Tonge, herziening, 12 december 2023

In december 2023 organiseerde de gemeente Goeree-Overflakkee samen met GOlogix BV een inloopbijeenkomst voor de inwoners van Oude-Tonge. Dit naar aanleiding van het voornemen van GOlogix BV om middelgrote en grote bedrijfsruimten voor logistiek, productie, opslag of handel te realiseren op BedrijvenPark Oostflakkee. Het plangebied is gelegen aan de Zonnekracht en Waterfront op BedrijvenPark Oostflakkee te Oude-Tonge.

Het logistieke centrum beslaat 8 hectare grond en omvat ongeveer 50.000 vierkante meter aan distributie-, magazijnen- of productieruimten, inclusief hoogwaardige kantoren. De gebouwen, maximaal 15 meter hoog, worden volgens de laatste ontwikkelingen op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid gebouwd. De logistieke bedrijfsruimten zijn hiermee geschikt voor verschillende doelgroepen en gebruikers in de logistiek, agrifood en bio.

Tijdens de informatieavond werd onder meer ingegaan op de verkeersontsluiting van Oude-Tonge. Samen met de provincie Zuid-Holland (de eigenaar van de wegen) zijn twee concepten uitgewerkt om een goede verkeersafwikkeling te realiseren: stoplichten op de kruising van de N498 met de N215 of een rotonde op dezelfde locatie. De keuze tussen deze twee opties is mede afhankelijk van het verdere overleg van de gemeente met de provincie en wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2024.

De reacties op de plannen van GOlogix BV tijdens de inloopbijeenkomst waren overwegend positief. Wel leefden er vragen bij de aanwezigen, onder meer over de verkeersafwikkeling, de verkeersveiligheid en mogelijke geluidsoverlast.

Hieronder worden de belangrijkste vragen en antwoorden verder uitgewerkt:

Waarom wordt er geen directe afslag (vanaf de N59) naar het bedrijventerrein gemaakt?

Het realiseren van een extra aansluiting op de N59 behoort niet tot de mogelijkheden. De N59 is namelijk een regionale stroomweg en is in het beheer en eigendom van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat heeft als beleid om zeer terughoudend te zijn met het realiseren van extra aansluitingen op (regionale) stroomwegen, vooral als er goede alternatieven zijn.

Ook het verplaatsen van de huidige aansluiting van de N215 naar de huidige onderdoorgang naar de N498 is ruimtelijk en economisch niet haalbaar.

Wat wordt er gedaan aan de verkeers- en geluidsoverlast die gaat ontstaan?

We begrijpen de zorgen die er zijn over verkeer en de verkeersintensiteit. Een goede afwikkeling en doorstroming van het verkeer dient gewaarborgd te blijven en het dorp Oude-Tonge dient zoveel mogelijk te worden ontzien. Samen met de provincie Zuid-Holland, de eigenaar van de wegen, zijn daarom twee verkeersconcepten uitgewerkt:

Optie 1:

In dit scenario worden verkeerslichten aangebracht op de kruising van de N498 met de N215, ter hoogte van Greenpoint. Deze verkeerslichten zullen gekoppeld worden aan de stoplichten iets verderop bij de aansluiting met de N59, zodat de doorstroming van het verkeer niet blokkeert.

Optie 2:

Dit scenario is een rotonde ter hoogte van de huidige kruising van de N498 met de N215. Het betreft een turborotonde met ook weer extra rijstroken voor afslaand verkeer.

De beoogde plannen passen grotendeels binnen de regels van het geldende bestemmingsplan ’Regionaal bedrijventerrein Oude-Tonge 2013’. Op een aantal onderdelen is dat niet het geval. Om de ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is daarom een herziening op het geldende bestemmingsplan opgesteld.

Hierbij zijn ook (opnieuw) de verschillende sectorale omgevingsaspecten, waaronder het geluid beoordeeld. Hieruit blijkt dat de voorgenomen ontwikkeling planologisch en ruimtelijk aanvaardbaar is en dat er geen milieubeperkingen voor de beoogde herziening van het bestemmingsplan zijn.

Meerdere inwoners spraken tijdens de inloopavond hun voorkeur uit voor de optie voor een rotonde.

We zullen dit signaal meenemen. Beide onderzochte opties hebben voor- en nadelen. Momenteel is nog niet duidelijk voor welke optie gekozen wordt, de gemeente is hierover in overleg met de Provincie Zuid-Holland.

Mag er ook ’s nachts gereden worden van- en naar het distributiecentrum?

Ja, dit is toegestaan. In Nederland zijn geen algemene rijverboden van kracht. Echter, het is de vraag of hier ten aanzien van het distributiecentrum sprake van gaat zijn. Dat is mede afhankelijk van het type logistiek wat zich vestigt. De verwachting is dat het eigen vervoer nauwelijks ’s nachts plaats vindt, omdat dit sterk gebonden is aan de openingstijden van bedrijven.

Enkel het beroepsgoederenvervoer kan mogelijk ’s nachts plaatsvinden, dan met name bij internationaal en geconditioneerd vervoer. Bij geconditioneerd vervoer kunt u denken aan goederen die bederfelijk zijn zoals levensmiddelen. Deze moeten op een bepaalde manier gekoeld en bewaard worden. Nachttransport wordt vaak gezien als een mogelijkheid om files te vermijden, wat dus een positief effect kan hebben op de verkeersafwikkeling overdag.

In het akoestisch onderzoek is de geluidbelasting berekend op de woningen in de directe omgeving en de rijroute van de vrachtwagens. Ook zijn hierin de eventuele koelinstallaties betrokken. In alle etmaalperioden wordt voldaan aan de wettelijke grenswaarden, geluid vormt geen belemmering voor deze ontwikkeling.

Hoe wordt de verkeersveiligheid rond de Energiebaan geborgd? Veel verkeersbewegingen met o.a. schooljeugd en agrarisch verkeer.

Doordat de oversteek ter hoogte van de parallelweg in twee fasen gemaakt kan worden en het overzicht op het verkeer goed is, zijn op dit moment geen aanvullende maatregelen nodig om de oversteek voor fietsers op deze locatie te verbeteren. Dit ondanks de hogere verkeersintensiteiten op de Energiebaan door de realisatie van de verschillende fasen.

Maar, we snappen de zorg onder inwoners. De oversteekbaarheid en de daarbij horende verkeersveiligheid blijven we monitoren omdat bescherming van de “zwakkere” verkeersdeelnemer een hoge prioriteit heeft.

De wens wordt naar voren gebracht om een wandelroute van de P+R naar toekomstige biologische tuin te realiseren.

In principe mogen voetgangers sowieso gebruik maken van de aanwezige infrastructuur. Bij de verdere uitwerking van de civiele plannen wordt de bereikbaarheid en toegankelijkheid van voetgangers meegenomen.

Wordt de Stationsweg alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer? Hoe wordt dat gehandhaafd straks?

In eerste instantie proberen we het verkeer zo te beïnvloeden dat er gekozen wordt voor de voorkeursroute (van en naar N215/N59). Die beïnvloeding kan op verschillende manieren. Onder meer door goede communicatie door bedrijven en overheden (bewegwijzering). Ook het instellen van een verplichte rijrichting vanaf de Energiebaan zou kunnen helpen om de overlast te verminderen.

Omdat ten zuiden van het kruispunt N489/Energiebaan ook een bedrijventerrein aanwezig is, is het lastig om na te gaan wanneer er sprake is van bestemmingsverkeer. Momenteel wordt in Nederland geëxperimenteerd met andere methodes die beter te handhaven zijn. Zo worden bijvoorbeeld verboden ingesteld voor vrachtwagens, uitgezonderd een aantoonbare bestemming.

Samen met politie en de boa’s onderzoeken we welke maatregelen heb beste zijn om de mogelijke overlast in deze situatie te verminderen.