Rolstoel (Wmo)

De gemeente kan u helpen als u zich niet meer zelfstandig kunt verplaatsen. Bijvoorbeeld door een ziekte, een beperking of ouderdom. De gemeente zoekt samen met u naar een oplossing. De Wmo-consulent onderzoekt uw situatie en zal u adviseren hoe u de hulpvragen het beste kunt oplossen. We kijken als eerste naar uw eigen mogelijkheden. Als u de hulpvraag niet zelf kunt oplossen adviseren wij om een rolstoel aan te vragen.

Voor een transportrolstoel verwijzen wij als eerste naar uw eigen mogelijkheid om deze te huren of aan te schaffen. Voor meer informatie kunt u kijken onder het kopje 'contact opnemen'.

Kosten

Voor een rolstoel hoeft u geen eigen bijdrage te betalen.

Aanpak

Hoe kunt u een rolstoel aanvragen?

  • U kunt online het formulier Melding Wmo (zie kopje Formulieren hieronder) invullen;
  • Wilt u liever een papieren formulier, dan kunt u contact opnemen met het Sociaalcontactpunt van de gemeente via telefoonnummer 14 0187, optie 1;
  • Een Wmo consulent neemt contact met u op om uw situatie te bespreken;
  • De Wmo consulent onderzoekt uw situatie en zal u adviseren hoe u de hulpvragen het beste kunt oplossen;
  • Als u de hulpvragen niet zelf kunt oplossen, dan kunt u bij de gemeente een aanvraag hiervoor indienen. Een rolstoel zou de geadviseerde oplossing kunnen zijn.

Termijn

Nadat u zich gemeld heeft bij de gemeente, heeft de gemeente 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek met een advies voor een oplossing voor uw hulpvraag. Daarna kunt u een aanvraag indienen. Als de gemeente langer dan 6 weken doet over het onderzoek, mag u na 6 weken evengoed een aanvraag indienen. U hoeft dan niet te wachten tot het onderzoek is afgerond. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht of u in aanmerking komt. Soms is aanvullende informatie of een offerte nodig, waardoor het langer kan duren. Wanneer dit aan de orde is, wordt u geïnformeerd.

Bezwaar en beroep

Tegen een besluit op een aanvraag kunt u binnen zes weken na de verzending van de brief schriftelijk bezwaar indienen bij ons college. U kunt ook, voordat u bezwaar indient, eerst telefonisch contact met ons opnemen om het genomen besluit te bespreken. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en in ieder geval uw naam, uw adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit en de redenen waarom u het daarmee niet eens bent bevatten. Het besluit treedt direct in werking, ook al wordt er bezwaar gemaakt. Bent u van mening dat er sprake is van spoedeisend belang waardoor u niet kunt wachten tot er op het bezwaar is besloten, vraag dan een voorlopige voorziening aan bij de rechtbank in Rotterdam. Het adres is: Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. U kunt een verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de Rechtbank Rotterdam via mijn.rechtspraak.nl/start/burger.

Contact opnemen

Indien u nog meer informatie wilt over het aanvragen van een rolstoel kunt u contact opnemen met het Sociaalcontactpunt van de gemeente via telefoonnummer 14 0187, optie 1.

Heeft u een transportrolstoel nodig? Dan kunt u contact opnemen met onderstaande leveranciers:

  • Medipoint (met lidmaatschap CareynPlus): 088 - 102 01 00
  • Welzorg (Vegro): 0800-288 77 66
  • Van der Mark: 0186  – 57 35 85

Heeft u langdurig een andere rolstoel nodig, dan kunt u een melding doen bij de Wmo van de gemeente.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste AVG-regels

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.