Team Jeugd en Gezin
Ons dagelijks leven bestaat uit wonen, werken, kinderen opvoeden, naar school gaan of een opleiding volgen, zorgen voor familie en vrienden, sporten en leuke dingen doen. Soms gaat dit niet vanzelf en is hierbij ondersteuning nodig. De medewerkers van het team Jeugd en Gezin gaan samen met u op zoek naar de juiste ondersteuning. Het team Jeugd en Gezin bestaat onder andere uit procesregisseurs en senior consulenten jeugd. In deze folder leggen wij u uit hoe het team werkt. Wat mag u van ons verwachten?
Aanpak
Het begint bij de bureaudienst
Iedere aanmelding komt binnen bij het gebiedsteam. Zij verzorgen de intake, beoordelen de situatie en maken een analyse. Op basis van de uitkomsten kijken we samen met u welke ondersteuning er nodig is.We bespreken dagelijks de aanmeldingen in de dagstart van het gebiedsteam. U wordt zo snel mogelijk gebeld over het vervolg van uw aanmelding. Ook wordt er een intakegesprek met u ingepland.Één aanspreekpunt voor hulpverlening
De inzet van de medewerkers van het team Jeugd en Gezin is zo klein als mogelijk en zo groot als nodig. Elke situatie is anders en vraagt maatwerk. De medewerkers kennen de wegen, zetten de juiste hulpvraag uit en houden samen met u overzicht.Één gezin één plan
Als duidelijk is welke ondersteuning er nodig is en welke doelen we willen behalen, dan leggen we alles vast in een ondersteuningsplan. Hierin wordt duidelijk wat er aan de hand is, wat er moet gebeuren en door wie. Dit plan stellen we samen met u op. Hierin wordt het volgende duidelijk:- Welke hulpvragen liggen er?- Welke doelen zijn er?- Welk soort zorg is passend?Het vijf gesprekken-model wordt toegepast en het gehele proces duurt maximaal acht weken. Het is ook mogelijk om als gezin samen met uw netwerk een familiegroepsplan op te stellen. Dit is uw eigen plan van aanpak.Dit plan kunt u al schrijven voordat de medewerker het ondersteuningsplan opstelt. De medewerker van het team Jeugd en Gezin houdt bij het invullen van het hulpverleningstraject rekening met uw familiegroepsplan. Meer informatie over het familiegroepsplan en formats kunt u vinden op het internet, bijvoorbeeld op www.familiegroepsplan.nl en www.familiemaakteigenplan.nl.Één regisseur, meerdere problemen
Zijn er meerdere of complexe problemen binnen uw gezin of leefsituatie, en komt u er zelf (of samen met uw partner of netwerk) niet meer uit, dan kan een procesregisseur ondersteuning bieden. De procesregisseur bekijkt het geheel en onderzoekt samen met u en eventueel hulp- en dienstverleners hoe de situatie het best aangepakt kan worden. Gedurende het hele traject houden de procesregisseurs het proces in de gaten. Zij zorgen ervoor dat de juiste ondersteuning wordt ingezet, eventuele knelpunten in de ondersteuning worden opgelost en dat de juiste ondersteuning blijft doorlopen zolang het nodig is. De procesregisseur werkt binnen het vrijwillig kader en heeft als doelgroep 0 tot 100 jaar.Jeugd en opvoeding
De senior consulenten jeugd bieden binnen de intakeperiode van acht weken de nodige ondersteuning op het gebied van jeugd- en gezinsbegeleiding zelf. Hierbij bespreken we met u wat u zelf nog kunt en wat uw sociale netwerk kanbetekenen. Wanneer dit onvoldoende is om de hulpvraag op te lossen, dan kunnen we lokale of regionale zorgaanbieders via zorg in natura of persoonsgebonden budget inzetten.Verwijsindex
Door tijdige afstemming kunnen we grotere problemen in de toekomst mogelijk voorkomen en dragen we bij aan het veilig opgroeien van kinderen en jeugdigen op Goeree-Overflakkee. Iedere professional binnen het team Jeugd en Gezin werkt met de Verwijsindex (VIR). Meer informatie over de VIR leest u in de folder ‘Verwijsindex, samenwerken om jongeren beter te kunnen helpen!’. Deze folder vindt u op de gemeentelijke website (www.goeree-overflakkee.nl)of vraagt u telefonisch op bij het Sociaalcontactpunt, via 14 0187 (keuze 1).Privacy
Bij de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden van het team Jeugd en Gezin is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Het vastleggen van gegevens of het uitwisselen van gegevens is aan regelgeving gebonden. Er wordt zorgvuldig omgegaan met deze gegevens.Heeft u een klacht?
Als u ontevreden bent, kunt u een klacht indienen via de websitewww.goeree-overflakkee.nl/klacht-indienen of telefonisch via 14 0187 (Keuze 1, Sociaalcontactpunt).Het is niet mogelijk om bezwaar te maken tegen de keuze van de vervolgaanpak.Contact opnemen
Als u vragen heeft, meer informatie wenst of een aanmelding wilt indienen, kunt u contact opnemen met het Sociaalcontactpunt van de gemeente Goeree-Overflakkee via 14 0187 (keuze 1).
U kunt ook een e-mail sturen naar sociaalmeldpunt@goeree-overflakkee.nl.
Aanmelden kan eveneens via de website www.goeree-overflakkee.nl/zorgloket.